Ors skrev: ↑01 jun 2019, 10:28
Hur går det? Såg på FB att den har varit på tävling

!
Sorry för det sena svaret

men nu kommer det en liten uppdatering.
Det var MÅNGA problem när den sattes igång men framför allt så fanns det INGEN fart/power i den

.
Efter många dagar av testkörningar på sjön så började vi sakta men säkert hitta både fart å power i dubbelsliden.
Det är inte lätt att börja med en helt nybyggd maskin och motor som man inte känner å inte vet nånting om.
Men hur som helst så blev det att inte åka på någon tävling före vi lyckats att tuna in den hyfsat så man inte
skämmer ut sig totalt då det kändes som om det var många som hade ögonen på mig, både i veteranvärlden men
framför allt i "moderna" världen och Byacupen som det är tänk att åka i.
Jag hade stenkoll på konkurrenterna om vilka tider dom åkte på dom första tävlingarna så vi hade lite å gå på i alla fall.
Till slut så kunde vi inte tuna nå mera då basvikten på dom justerbara vikterna blev för liten, vilket i sig är possessivt.
Vi bara lastade på och lastade på å 900:an bara svalde å svalde

och till slut så gick det inte att vikta på nå mera.
Det är på gång flera uppgraderingar till nästa säsong och målet är att köra hela cupen denna gång.
Som sagt så åkte vi till Tjautjas för att testköra i sista tävlingen för säsongen och ta den som en "test å tune" dag.
Vi var 9 startande i klassen trim 1050cc och jag tror att jag blev kval 7:a med tiden 7,47s med 150,4 km/h i slutfart ( men vi har kört betydligt snabbare än så hemma) då banan var betydligt sämre än det vi tunat för på än på hemma sjön.
Vi fick upp varvtalet igen till första elimineringsrundan ut men det innebar också att startvarven (sänkte inte nog med varv i boxen) också ändrades så när jag tryckte in
launchcontrol knappen och fällde gas i botten så slog variatorn till å skotern hoppade fram någon meter och rödlampan lyste för fullt

.
Jag lät skotern "rulla" fram kanske 1 till 2 längder innan den stannade för att sedan fälla full mutter, jag vet inte säkert när min motståndare
fällde fullt men han kom inte ikapp under hela repan vilket jag ser som en "seger" i sig.
Jag slutade 6:a av 9 startande på den första tävlingen som jag ställde upp i viket jag är enormt nöjd över å det är med i stort
sett en STD dubbelslid motor så det finns MYCKET att hämta ur rovan.
Uppdateringar kommer sen om vad görs inför kommande säsong för siktet är helt klart inställt på att köra "veteran rekord" på 201m.