Projekt Elan 640

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Jag tror den varvar ca 6500-7000 nu, det var som syntes mörkt när jag tog provsvägnen så jag kunde inte se vad varvräknaren sa. Hade egentligen behövt få ner varvtalet en aning så länge motorn inte är ändrat på, den har nog max vrid/effekt lägre än så..

Vet inte vad det är för mått osv men toppfarten på en Elan 250T ska ligga runt 70 km/t så då kan du säkert räkna ut nåt ;) TNT 640 ska göra ca 110, det stämmer ju ganska bra om man kollar på utväxlingen. Om man antar att det är samma drivhjul iaf.
Det jävliga är att den går att dreva ner den ännu mer.. Hittade ett övre drev med 12 kuggar i ett kedjehus jag hade liggandes, det var inte mycket till drev, såg precis ut som kedjan bara låg runt axeln. Kanske bra om man ska upp för en 70 graders backe med ett gigantisk vedlass eller nåt ;)

Jag har ingen lust å byta till boggi och värre matta ;) Nåt som är orginal ska man väl ha kvar på den iaf :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
Användarens profilbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av Gunnar »

Om man räknar på 138mm drivhjul och med 20/34
6500vpm så ska den gå 108km/h .... på pappret :wink:

Men på nån vecka så kan vi nog spänna fast den i bänken och trolla fram lite mer pullver :twisted:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Jag behöver nog fixa till styrningen innan jag vågar köra 108 km/t med den här :lol: Skidorna fladdrar åt alla håll nu, har inte gjort nåt alls med dom, bara dragit åt så bra som det gick men kullänkarna glappar som fan.
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Nu har jag testat lite med motorplaceringen och det ser ut som att det kan funka skitbra :) Enda problemet är väl att jag måste hitta på nått nytt sätt att sätta fast kedjehuset på undersidan, men det kan inte vara några större bekymmer.

Bild

Ja sedär vad plats man fick helt plötsligt... En enkel pipa får iaf plats utan att kapa sönder huven :) Trångt ändå pga tjockleken, men det går...
Bild
Bild

Även dubbla går att få dit.. Snyggt blir det däremot inte men man får väl vara lite speciell kanske ;) Få se hur det löser sig med styrningen också..
Bild
Bild
Bild

Nu var det där bara ett test chassi, det är lite för risig för att jag ska orka hålla på med det.. Så då började jag plocka i 71:ans chassit.

Först skulle ju den här upphöjningen bort..
Bild
Lättare sagt än gjort, det var punktat hela vägen varannan cm typ så det fick bli lite våld. Kommer få laga lite där men det kommer täckas av dynan som tur är :)
Bild

Fortsättning följer :)

En bonusbild kan ni också få, 3 st elaner på rad.
Bild
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Igår så har jag plockat lös kedjehuset från TNT 640:n, innehållet var orginal dvs 20/34 utväxling, det gillar vi :)
Själva kedjehuset passar däremot inte, det satt som en distans mellan tunneln och kedjehuset som var fastsvetsat på kedjehuset.. Och det gör då att drivaxeln blir för kort. Men det andra kedjehuset som syns på bilderna högre upp passar däremot så det är bara att flytta över innehållet då..
Intressant grej att det var olika kedjehus, TNT 440:n hade inte distansen heller fast det är samma årsmodell och bredd som 640:n, så jag vet inte riktig vad den gör där, kan det ha nånting med glidboggin att göra kanske?

Dagens projekt blir iaf att få dit TNT kedjehuset, få se om jag lyckas få till några nya motorfästen också.
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Idag hände det lite igen.. Inte mycket men det går framåt iaf :)

Kedjehuset passar fint, fick tillverka lite prylar till det.. Kommer snygga till det nån annan gång, måste få ihop allt först ;)
Bild

Förstärkning.. Plåten brukar alltid böja sig där.
Bild

Och på andra sidan blev det en likadan platta för att hålla fast det hela.. Orginal u-klamret blev för kort med kedjehuset i den här positionen.
Bild

Och så fick det här staget bli lite längre också :)
Bild

Sen kom jag på att jag höll på med fel kedjehus så jag tvättade av det rätta kedjehuset lite snabbt och sen for jag hem :) Bättre sekundärvariator på det andra kedjehuset och den gick inte att flytta över, var en tjockare axel som jag också behöver för att få dit 20 kuggars drevet..

Och i förrigår var vi och blåste av chassit med herrejösses tvätten.. Färgen som satt på (nån hammarlack) började släppa så det var bara fortsätta då tills det mesta var borta :) Nu är det antingen plåtren eller orginallacken på dom flesta ställen.. Chassit ska alltså få lite ny lack sen..
Bild
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Ser bra ut !
Full gas sparar tid !
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Så, idag blev det lite gjort igen..

Gjorde ett nytt fäste på rätt kedjehus den här gången.. Var inte riktig likadan, här är en bild iaf..
Bild

Nya motorfästen bak.. En bit M12 gängstång svetsat i en 100x25x4 mm bricka som sitter inne i tunneln.. Och sen upp bara.. Inte svårare än så och stadigare än orginalfästena :)
Bild

På framsidan av motorn använder jag dom motorfästena som var dom bakre förut..
Bild

Slängde på gasarna, dyna och huv lite snabbt för å se hur tokig det blir egentligen.. Var ju inte alls så tokig, gott om plats kvar för å sitta på :) Ett ordentligt variatorskydd ska dock byggas för nu kommer man ju sitta lite väl nära den roterande järnklumpen..
Bild

Gott om plats än så länge
Bild
Bild

Det var allt för idag :) Ska kolla lite med pipan imorgon, sen är det dags att tillverka en ny styrgrej som är lite stadigare än den jag har på den nuvarande 640:n..
PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS »

huua.. det där bir gryymt!!! :shock:
Användarens profilbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av Gunnar »

snacka om bakflyttad motor :shock: Den kommer att lämna startlinjern hårt :twisted:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Hehe ja vi får se hur det blir i starten :) Men jag tror att det blir ungefär likadant som på lightwater racet ifjol.. Dvs lagom skidres, men inte så mycket så man hamnar bredvid banan :) Vikten ligger ju betydligt längre bak nu, men sen kommer jag dreva upp den också så slutresultatet för skidreset borde hamna kring 0 då tycker jag.
Tänkte också köra med felvänd matta nu o se hur det funkar, om det alls går å bromsa då..

Idag har jag iaf köpt lack till chassit, det blir mattsvart för å dölja bucklorna lite grann.. Jag har ju en sån där fin plåtslagarsats men det är så trångt på vissa ställen att man inte kommer åt att slå ut bucklorna :(
Så en fråga... Om man nu ska spackla upp en buk, ska man ha nåt speciellt spackel då eller duger det med vanlig PP 100 eller vad den heter?

Köpte också lite väv o sånt till huven (71:ans huv, inte den på bilderna) och hoppas att jag lyckas få till den.. Har som aldrig hållt på med glasfiber.
Användarens profilbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av Gunnar »

jo visst går det att spackla på plåten, slipa först bara så att spacklet fäster..
Samma sak på glasfiber, slipa först så att det fäster, har det härdat så får du rugga upp ytan igen om du ska plasta ett var till.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Lasermannen

Inlägg av Lasermannen »

Angående spackel så tycker jag att Biltemas funkar fint, Mer lättslipat än pp 100 Vi har använt det det på srxjannes rallycrossare och trots han kör som en huligan så sitter det bra :)
PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS »

Lasermannen skrev:Angående spackel så tycker jag att Biltemas funkar fint, Mer lättslipat än pp 100 Vi har använt det det på srxjannes rallycrossare och trots han kör som en huligan så sitter det bra :)
ja srxjanne är en hulligan av värsta sort, det kan jag bekräfta :twisted: :wink:
m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe »

:lol:
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av srxjanne »

Va i hel....... :shock: :wink:
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av SL351 »

Blir ju hur fränt som helst!! :D
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Idag har jag hållt på lite med pipan, passa in den alltså.. Det ser ut som att det kommer bli ungefär såhär.. Passar som handsken ;) Nu är det bara kapa av den och svetsa ihop igen..
Bild
Bild

Började också med en styrgrej.. Inte så lätt som det låter, på ena sidan har man variatorer i vägen, på andra sidan en pipa. Så det blir lite asymmetrisk.. Jag hade gärna haft styret ganska låg, men det får inte bli för låg för då tar det i motorn när man ska svänga mycket. Funderar om jag inte ska förlänga styrstången en bit, men vi får se.. Nåja det blev strömavbrott hela tiden, så då blev jag sur och for hem ;) Såhär långt hann jag iaf, synd bara att den givetvis skulle vara 4-5 cm för bred.
Bild

Här är snön jag fick trotsera för att ta mig till garaget... Var inte lätt att ta sig därifrån kan jag meddela. Men det gick :lol: Lär väl få skottat senare idag, han som det gör åt mig gör det gratis så resten av byn går före tyvärr. AWD hade inte suttit fel på såna här dagar...
Bild
Bild
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Styrmojjen är färdig nu.. Eller vi får se. Än så länge känns den stadigare än den gamla men det kanske blir nåt tvärstag sen.

Bild
Bild
Kronjocke

Inlägg av Kronjocke »

Ursäkta att jag nu kapar i tråden,, :oops: Här en bild på den avgasutblås + pipa som jag byggde för ca 4år sen till min 640 motor. Pipan är en Svaneby pipa till en 583:a och grenröret är eget bonnsmide. Pipan är bygt för att passa i ett TNT 74:a chassi. En ljud dämpar finns oxå. Bild
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,
Skriv svar