felet på min everest är att den (poffar) till när den är körd med ett tag, altså blivit varm, sen går den bara på 1 cylinder är det packmoxen då? så jag inte river i onödan. får den stå och vila ett tag så går den fint tills den blivit varm igen, tändnigen är nyinstäld och alla kablar är fina, soppa får den, mvh
ski doo everest -77
ski doo everest -77
hej ska ta bort primärvariatorn för att byta packbox (inte lådan där bak)
variatornär någon sportigare tror jag en comet duster, uttre skivan ploppa lös när jag tog bort bulten, men resten då? ska man ha en avdragar bult? någon som har en bild på en sådan? vad är det för gäng? funkar det med en vanlig bult för att få lös den? 
felet på min everest är att den (poffar) till när den är körd med ett tag, altså blivit varm, sen går den bara på 1 cylinder är det packmoxen då? så jag inte river i onödan. får den stå och vila ett tag så går den fint tills den blivit varm igen, tändnigen är nyinstäld och alla kablar är fina, soppa får den, mvh
Provtryck. då hör du om och vart det läker.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
- Sm-X
- Sponsor medlem

Här har du då avdragaren men gängen vet jag då inte, kolla även lagrena på variator sidan, då jag skulle byta packbox på farsans(har också en 77:a) så var det bara den som höll ihop den på variator sidan, då jag bände lös packboxen rullade kulorna ut, tala om att ha änglavakt
http://www.duells.se/katalog/frames.asp ... pt_id=4250
http://www.duells.se/katalog/frames.asp ... pt_id=4250
Du behöver: En adapter för att kunna ansluta tryckluft via tändstiftshålet, tex ett slaktat stift med påsvetsad nippel, en tryckregulator, om den på kompressorn funkar bra på låga tryck så går det med den.
Sen gör du så här: Plugga insug och utblås, med tex en "packning utan hål" gjord av lämpligt material typ plastskiva som du drar fast mellan flänsarna och cylindern så det blir tätt där. Sen vrider du ner tryckregulatorn på min, dvs. inget tryck. Dra fast adaptern och anslut luftslangen. Smyg upp trycket lite i taget och lyssna om det pyser någonstans. Ett par kilo tryck räcker gott, gå inte högre för då är det risk att det blir en läcka om det inte var det innan. Ha även stiftet urplockat på den andra cylindern, så du hör om det läker emellan vevhusen. Det hörs ganska väl redan vid lite tryck om det läker någonstans.
Sen gör du så här: Plugga insug och utblås, med tex en "packning utan hål" gjord av lämpligt material typ plastskiva som du drar fast mellan flänsarna och cylindern så det blir tätt där. Sen vrider du ner tryckregulatorn på min, dvs. inget tryck. Dra fast adaptern och anslut luftslangen. Smyg upp trycket lite i taget och lyssna om det pyser någonstans. Ett par kilo tryck räcker gott, gå inte högre för då är det risk att det blir en läcka om det inte var det innan. Ha även stiftet urplockat på den andra cylindern, så du hör om det läker emellan vevhusen. Det hörs ganska väl redan vid lite tryck om det läker någonstans.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
-
elanmannen
Funderar om det kanske kan vara kondingarna också.
För att dra av variatorn skaffa en 5/8 bult typ 6cm o gängtejp, fyll variatorcyllen med startsnöre o dra runt så att motorn låser, tippa skotern, häll i seg olja i hålet o dra bulten tills det säger... PLOPP.
Nån annan forumkollega får gärna korrigera mig på detaljerna. Lite trött nu!
För att dra av variatorn skaffa en 5/8 bult typ 6cm o gängtejp, fyll variatorcyllen med startsnöre o dra runt så att motorn låser, tippa skotern, häll i seg olja i hålet o dra bulten tills det säger... PLOPP.
Nån annan forumkollega får gärna korrigera mig på detaljerna. Lite trött nu!
hej igen, nu är variatorn borta, jag bytte fläkten i samma veva som jag bytte tändplatta och då kom jag ihåg gängorna på fläkten, slog bort dom 3 sista bladen och gängade in den =) var ju tvungen att slänga in en lång bult med det funkade kanon,
fråga: även om det inte är kladdigt/kletigt runt packboxen kan det vara den som är problemet ändå? såg relativt rent ut där, inget som (sprutat) ut iaf,
om jag startar skotern och låter motorn bli varm och då sprutar startgas på packboxen kan man se om den är trasig då? motorvarvet borde öka? mvh
fråga: även om det inte är kladdigt/kletigt runt packboxen kan det vara den som är problemet ändå? såg relativt rent ut där, inget som (sprutat) ut iaf,
om jag startar skotern och låter motorn bli varm och då sprutar startgas på packboxen kan man se om den är trasig då? motorvarvet borde öka? mvh
Ski-Doo Trapper 602 -81
Polaris Colt -68 2st
Ski-Doo Alpine -65
Ski-Doo Valmont -71
Ski-Doo Trapper 602 -81
Det funkar det också, men jag litar inte riktigt på det då det gäller packboxar.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
-
green_lightning
- Kontakt:
Ja på din motor som du hade gidz var det nog kondensatorn som va paj, du deformerade den juh lagomt med hammaren innan den kom på plats, visst vare den motorn du inte fick igång och sedan gav bort?? den som hörde till din förra ockelbo som du också gav bort??gidz skrev:Det kan ju va kondensatorn om du har brytartändning
Go Cat Go-El Tigré -76
http://elan.kalltrim.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
green_lightning
- Kontakt:
s.k spikningar som det heter kanske???gidz skrev:Jo jag tappade tålamodet där lite.. Meeeeen Nu äre ju som så att va jag vet så börjar motorn skjuta bakut osv då den blir varm om kondensatorn är dålig.. Har man hamrat fast den med en snickarhammare så får man andra symptom..
Go Cat Go-El Tigré -76
ok kondensatorn var exakt hittar jag den? det är ju brytare på den, vad jag läst så anväde du hammare
är den svår att byta sätta dit? nu när variatorn ändå är lös så ska jag byta packboxen lär ju inte vara så dyr på momentum,
tack för svaren.
Ski-Doo Trapper 602 -81
Polaris Colt -68 2st
Ski-Doo Alpine -65
Ski-Doo Valmont -71
Ski-Doo Trapper 602 -81
-
green_lightning
- Kontakt:
Kondensatorn sitter ofta i tändplattan, Nja svår att byta vet jag inte men jag styrde in den från fel håll i tändplattankjellson skrev:ok kondensatorn var exakt hittar jag den? det är ju brytare på den, vad jag läst så anväde du hammareär den svår att byta sätta dit? nu när variatorn ändå är lös så ska jag byta packboxen lär ju inte vara så dyr på momentum,
tack för svaren.
och va lite stressad och otålig och knackade lite med en hammare...
Kan inte säga att det va nåt att va stolt över men.. Kan ju skylla på att jag aldrig bytt nån förut heller... Kanske kan skylla lite till på nikotinbrist också?
Minns att jag va lite irriterad också..
Kom sen på att hålet i tändplattan där kondensatorn ska in va koniskt. :shock3:
Att k
kjellson skrev:ok kondensatorn var exakt hittar jag den? det är ju brytare på den, vad jag läst så anväde du hammareär den svår att byta sätta dit? nu när variatorn ändå är lös så ska jag byta packboxen lär ju inte vara så dyr på momentum,
tack för svaren.
Kom just på en liten detalj vad det gäller packboxen. Det brukar vara en rill, dvs. en liten upphöjning runtom packboxarna och motsvarande spår i blocket, för att styra och hålla dom på plats, så det är mindre bra att byta den utan att dela blocket. På en del motorer sitter det en gavelplatta som håller den men inte på en 377:a. Risken är att den kryper ut, och ställer till betydligt värre bekymmer, så ser det torrt ut så låt bli den så länge.
Ett tips vad det gäller kondingen är att ta en bilkondensator med kabel, och montera utvändigt. Då får den svalare omgivning och håller bättre.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
hej jag har nu bytt packboxen, kostade 75:- på momentum, men problemet att den poffar och sen går på 1 burk är fortfarande kvar, om jag ligger och kör och håller gas och sen släpper gasen helt så poffar det sen så går den kast, det är som att den misstander lite då, kan det vara kondensatorn ? tändnigen kan väll inte vara fel då den går jättefint i övrigt,
Ski-Doo Trapper 602 -81
Polaris Colt -68 2st
Ski-Doo Alpine -65
Ski-Doo Valmont -71
Ski-Doo Trapper 602 -81