Svetsning alu. bandtunnel

Chassie, Drivlina, osv
fleetwood76

Svetsning alu. bandtunnel

Inlägg av fleetwood76 »

Hej.

Till Forumets Moderatorer.
Min fråga här gäller en nyare skoter än vad som normalt ska avhandlas här på Retro skoter, men då ämnet mina frågor gäller även kan omsättas till äldre skotrar med alu bandtunnel hoppas jag att det går bra att ställa frågorna ändå. Tycker ni att frågan inte passar här och tar bort den har jag dock all förståelse för det.

Jag har även postat denna frågan på ett annat skoterforum också, men då jag anser den genomsnittliga mognadsgraden och kunskapen i detta forum vara avsevärt större vill jag posta även här.

Jag har en A C EXT MC -91 som har varit med om en olycka och fotsteget på ena sidan, mitt på, fick sig en kyss, det blev även skador på själva bandtunneln, kylaren klarade sig dock.

Jag har bedömt att det inte blir bra med att bara rikta den skadade aluminiumet på grund av ett kraftigt veck på ett olämpligt ställe, och att det därför är stora risker att alum. spricker vid riktningen.

Min plan för att åtgärda felet har därför varit att helt "enkelt" byta bandtunnel, har även skaffat lämpligt utgångsämne dock inte helt rätt, så ganska mycket jobb skulle vara involverat, dock jobb jag klarar av själv och "gratis" men tråkigt och som sagt var, omfattande.

Tanken har då slagit mig att byta bara den skadade delen av bandtunneln genom att såga ur och ersätta med del av min reservdels tunnel.

Vad som talar emot den lösningen i detta läget är att jag inte har så mycket egen erfarenhet av att svetsa alu, samt att utrustning för det saknas, går dock att skaffa. (alutråd och slangpaket till mig/mag i så fall)

Äntligen kommer vi till mina frågor.

Vad har ni för erfarenhet av svetsade bandtunnlar :?: ?

Bästa svetsmetoden med tanke på hållbarhet, MIG/TIG :?: ?

Hur är materialet att svetsa(A-C tidigt 90-tal) :?: ?

Tacksam för erfarenheter ni kan dela med er.

Jolle
Skotrar i den ordning som dom inf
PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

hejsan Jolle.

Jag är ingen svetsare, men jag är intresserad av ämnet som du pratar om. Satt en natt på youtube och kollade om just alusvetsning och det finns ett sätt att hårdlöda aluminium, vilket tydligen är att föredra om det är tunn aluminium.

Ska se om jag hittar nån länk som kanske kan vara till hjälp...

http://www.techno-weld.se/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=nxtmt6QCVd8

Tycker det är lite intressant sånt här =)
Jag har inte provat detta själv, men jag är sugen på att prova.

Mvh //Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org
fleetwood76

Inlägg av fleetwood76 »

Hej Robert

Den där tekniken har jag för mig att jag har sett demostreras och säljas på Nolia mässan i Piteå för några mässor sedan.
Jag köpte inget själv, men hörde sedan om nån som hade provat och som kom fram till att han som demostrerade hade nog övat ett tag, funktionen var det dock inget fel på.

I mitt fall inbillar jag mig att det borde bli kant i kant svetsning som vore aktuellt och ganska långa fogar, och då är det kanske inte lämpligt samt mycket besvärligt tänker jag mig med den där typen av sammanfogning.

MVH jolle
PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

okej.
Jo, övning är ju en förutsättning för färdighet som dom säger. :P

Den enda alu-svetsning som jag har provat på var att svetsa ihop två nya aluplåtar, kant i kant med en rekorderlig tig-svets på strömbacka på den tiden det begav sig.
Jag fick ihop bitarna, men formen på dom var det lite sämre med =). Det slog sig å det grövsta, men nog går det säkert för någon som är kunnig att tiga ihop det utan att det slår sig så förfärligt mycket.

Så jag lämnar över ämnet till någon annan =)

//Robert

Edit: Du bor ju rätt nära MC xpress. Dom är ju rätt duktiga på det där med tig-svetsning så du kan ju höra med dom kanske?
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org
swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av swedetrail »

Nu är jag ingen expert men TIG är väl att föredra när det ska svetsas aluminium, lättast att reglera värmen.
Annars går det bra med gas också och ett sånt där dillon handtag ungefär lika jäkligt som att skarva en dörrplåt :) har gjort det men som sagt det blir lite så där dom första gångerna :roll:
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler
Användarens profilbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Laser »

Hehe, detta får mej att minnas övningarna på den plåt/svets-utbildning jag gick på 1980-talet.
Att löda aluminium går ypperligt så länge man kommer i håg att metallen smälter strax före oxidskiktet som blir ytterst. :twisted: Just som man tror att smältan är perfekt blir det en "pöl" på golvet! :evil:
Jag har inte egen utrustning för ALU-svetsning så jag lejer bort till en firma. Dock tar jag slipningen/efterarbetet själv.

Tror inte att hållbarheten försämras.

Lycka till :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS »

tig är ju att föredra, men om man har full koll på mig, så går det oxå, jag miggade bullits tunnel , det slår sej lite grann mer , men efter riktning och polering så blir det då bättre :P
anders d

Inlägg av anders d »

Alusvetsning med mig är riktigt lurigt innan man hittar rätta inställningarna och man måste hela tiden ändra strömstyrkan efter varje punkt eftersom materialet blir varmare och varmare. Det blir lätt en liten "poff" och sen har du ingen skoter kvar, den liksom vaporiseras. Prova dig fram på skrotbitar och ta det väldigt lungt, vänta eller kyl mellan varje svets. Eftersom du redan har en mig kan du ju bara komplettera med gas och tråd.

Anders
fleetwood76

Inlägg av fleetwood76 »

Hej och tack för alla svar.

Om det blir att svetsa tunneln lutar det åt att jag lejer bort arbetet, iallafall själva svetsningen, förarbetet och efterarbetet kan jag göra själv.
Jag har ingen ambition att börja svetsa alu i nå stora mängder så att skaffa egen utrustning förefaller i detta läget lite overkill, samtidigt kan man aldrig ha för få bra-att-ha-grejor, och den som har flest prylar när man dör är den självklare vinnaren :D

Jag har inte bestämt mig ännu, hur jag ska göra med tunneln.

Om ni har några tips på tänkbara svetsare så posta gärna.

Och det stämmer, piterobban, jag bor ganska nära mcxpress så dom är ett alternativ och att det finns kunskaper där för ett sådant här projekt är det inget tvivel om, däremot brukar dom ha ganska fullt upp, men jag ska undersöka saken.

Men som sagt är det någon som har nå uppslag på svetsare (behöver inte vara en firma) så hör gärna av er.

jolle
Användarens profilbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av RUSCH »

Svetsare här , Tig och ac=växelström ska det vara :D
tyvärr så är sådana svetsar dyra :evil:
du bör nog lämmna bort det.
Det är dock inget problem att tiga ihop för en van aluminium tigare
om han/hon får göra för jobbet =passa i hop bitarna :wink:

ps skall vara väldigt rent vid alu tigning
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Starlite

Inlägg av Starlite »

Vad har ni för erfarenhet av svetsade bandtunnlar ? Inte så stor, svetsat igen nå hål bara.

Bästa svetsmetoden med tanke på hållbarhet, MIG/TIG ? Jag tycker då att Tig håller bättre för man får ju bättre smälta på svetsen, men mig går i nödfall.

Hur är materialet att svetsa(A-C tidigt 90-tal) ? Beror på hur mycket olja och skit aluminiumet sugit åt sej, men ska inte vara nå problem.
Medlem i TT RACING.
Användarens profilbild
skoterräven

Inlägg av skoterräven »

Jag rekommenderar inte att svetsa på det sätt du tänker göra
plåten blir mjukare och kommer att spricka/deformeras vid svetsen
sen om vi tänker att du svetsar det ändå och slipar svetsen och tar lite för mycket då kommer plåten att vecka sig för att den är för tung.

om jag inte minns fel så är tunneln tredelad på en EXT -89 bytte på då (tyvärr kommer man inte ihåg exakt hur det såg ut för20 år sen
och då borde den ju vara det på en 91:a också som har samma chassie
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96