Trögstartad Yamaha Et340 - Stannar ibland - Problemet löst??

Chassie, Drivlina, osv
Användarens profilbild
Lindh

Trögstartad Yamaha Et340 - Stannar ibland - Problemet löst??

Inlägg av Lindh »

Promlemet löst? - SE SENASTE INLÄGGET

Min et340 är nåt grymt trögstartad när den är kall. Det brukar ta runt 30 drag på full choke innan den går igång! :?

Nån som vet vad som är fel, eller måste jag montera en primer?
Vi har haft en et340 i familjen förut och den startade alltid på första eller andra draget!

Jag har rengjort förgasaren men utan resultat.
Senast redigerad av Lindh den 01 jun 2009, 23:10, redigerad totalt 2 gånger.
L-Å

Inlägg av L-Å »

Hej!
Kolla om du har skit i pumpen, och att den funkar som den ska.
Vacumslang från vevhus och sugslang från tanken är också värt att kolla.
mvh L-Å
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

Det kommer bensin ur pumpen om man tar bort slangen drar i snöret. Om det är rätt mängd vet jag dock inte. Men de borde det väl vara eftersom den går som den ska (tror jag).
Men jag ska iallafall kolla om det är nåt skräp i pumpen när jag far ut till stugan i helgen.

Nån som har nåt fler tips?

Mvh Mattias.
Nordda

Inlägg av Nordda »

Hade samma fel som dig inför den här säsongen. Jag valde den lätta utvägen och monterade primer och nu startar den på 1:a rycket och halv choke så man inte behöver prima mer efter start :)
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

Dom 2 senaste gångerna jag har kört den har den startat på 3 - 6 rycket, så jag tyckte väl att de inte behövdes att kolla upp pumpen. Men nu igår när jag körde så stannade skotern helt random, och det tog säkert 50 ryck att få igång den igen. Men när den startade tillslut verkade den gå som den ska så jag for en bit till, men då stannade den igen efter kanske 2 kilometer. Och då var jag så trött i armen att jag inte orkade dra mer än en 20 gånger kanske så jag blev bogserad hem och skruvade lös pumpen där.

Men den såg väl rätt så fräsh ut? Eller borde jag byta nåt?

Bild

Vad skulle det kunna vara för fel om det inte är den?
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av SS440-80 »

Skulle kunna vara flottörnålen som hänger sig.
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

Nu är den inte bara trögstartad längre, nu slutar den gå ibland också. Då den har stannat brukar det ta runt 50 drag att få igång den igen.

Har kommit fram till att det är bensinpumpen som inte är riktigt frisk. Det är som att den slutar pumpa så fort det kommer luft nån stans i systemet. För varje gång den har stannat så har det varit efter att skotern lutat i kombination med lite bensin i tanken.

Jag testade ta loss slangen som går till förgasaren och sen sätta tryck i tanken så att det rann ut bensin genom pumpen. Sen monterade jag tillbaks den och då startade skotern på typ 10-de rycket fast förgasaren var helt tom på bensin pga att jag hade haft upp den och rengjort och kollat så att flottörnålen funkade.

Nu vet jag inte vad jag ska göra, pumpen som sitter på, nån som vet om det är det orginal? Såg att man kan köpa en sån på rinab som skulle va till vissa moppemodeller men "passar också till skotrar". Så den kanske pumpar för lite?

Hoppas nån kan hjälpa mig, skotern måste fungera till påsk.
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

Jag köpte en repsats till soppapumpen, ett bensinfilter och en backventil att sätta på slangen i tanken.

Så startade den rätt fort så jag for ut å körde rätt långt och jag blev inte ens tvungen att bli bogserad tillbaks :eek: :D

Men sen senare på dan for jag ut igen å då började den lagga.
De va som att den behövde choke för att hålla sig vid liv, men den gick ändå inte att få å varva så mycket att den tog sig frammåt. Sen efter att den fick stanna så ville den aldrig igång igen.

Har haft löst förgasaren å rengjort å kollat så allt funkar typ 3 gånger men inget resultat. Har även testat med nya stift, pumpat in bensin direkt från en jeepdunk (så att de inte är nåt skit i tanken) mm. utan framgång.

Så efter två dagars meck och 2000 drag senare, Så fick den för sig att starta på första draget en dag :? :!:
Sen gick den säkert 45 minuter och sen återkom de tidigare nämnda syndromet. JAG FATTAR INGENTING!?! Antingen får den för mycket bensin, då den har fått nån avgassmäll ibland och skjutit ut en massa oförbränd bensin i snön. Men å andra sidan borde den väl inte vilja ha choke hela tiden då? För den ska verkligen alltid ha de när den ska igång, även om den är varm.

Tacksam för svar, även om skotersesongen är slut nu så kan de ju vara trevligt om den funkar nästa år iallafall. =)
Användarens profilbild
Starlite

Inlägg av Starlite »

Du har väll kollat så att inte något munstycke är igentäpt? kan vara lätt att missa sånt.
Kan ju också vara nålventilen som är dålig?
Medlem i TT RACING.
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

Munstyckena borde inte vara igentäppt då jag blåst dem säkert 3 gånger.
Nålventil? Är det samma som flottörnål? Isånafall har jag testat så den funkar.

Fler tips mottages tacksamt.
Användarens profilbild
Starlite

Inlägg av Starlite »

Vad är det för förgasare du har? mikuni ?
Medlem i TT RACING.
Nordda

Inlägg av Nordda »

Sitter det Mikunis spjällförgasare på?
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

Nordda skrev:Sitter det Mikunis spjällförgasare på?
Det sitter en 34:as micuni spjällförgasare med 220 (eller 022??) munstycke på.
Användarens profilbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Sm-X »

Enligt yamaha ska dom ha 240 standard men 220 ska gå bra, lågfart ska va 75, kollat luft skruven nå?
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

Sm-X skrev:Enligt yamaha ska dom ha 240 standard men 220 ska gå bra, lågfart ska va 75, kollat luft skruven nå?
Kollat? Kan de va nåt fel på den? Den är 1.5 varv utskruvad från max inskruvning.

Skotern står tyvärr 6 mil bort, så jag kan inte snabbkolla saker, ska dit i helgen så tar gärna emot en massa olika förslag så jag kan kolla flera saker på samma gång.
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

Ingen som har nån fler ide? Ska man rent måsta byta förgasare?
rupplasse

Inlägg av rupplasse »

är tändspolen korrekt.kan ibland bli lite överslag i dom när dom blir varma.du kan ohmmäta den kolla med yamaha vad det ska vara för motstånd i den.inte säkert dom vet det.
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

Tack för tipset, jag har ett sånt papper med teknisk data för min skoter. Men hur mäter jag, det finns 3 olika mått.
Pulserspole - 9.0 vid 20 grader. Vit/röd-svart
Chargespole - 350 vid 20 grader. Brun-svart
Chargespole - 15 vid 20 grader. Blå-svart

Vad är vad på tändspolen?
Användarens profilbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Sm-X »

Inget av det där är tändspolen, det du har där är på prylarna på plattan, har för mig att det är orange kabel till Lighning coil som den heter, och du mätar nog bara mellan orange och jorden och mellan orange och tändhatten har jag för mig men värdet vet jag tvärr inte
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av SS440-80 »

Mellan kabeln in i tändspolen (vanligtvis orange på Yamaha) och gods ska det vara ca 0,12-0,15 Ohm vid 20 grader. Detta är så lågt värde att visar ditt mätinstrument att det är 0 Ohm så är det helt okej. Tändspolar går väldigt sällan sönder på primärsidan.
Sekundärsidan mäter du genom att ta bort tändhattarna och mäta från tändkabel till tändkabel. Då ska värdet vara mellan 3,5 Kohm och 4,5 Kohm.
Men är det tändspolen som är kass och skotern uppför sig som du beskriver så är det inte säkert att mätningen visar några fel när motorn och tändspolen är kall. Är det en lindningsbrott inne i tändspolen så kan det komma och gå med varierande temperaturer. Djävligt irriterande.
Skriv svar