mmm att dom ska varva mycke är bara ett påhitt.
en wankel varvar som en vanlig motor men låter lite udda, därför kan det upplevas att den varvar mer...
Tänder ju fler gånger på ett varv än 4t motor
Ja den tänder ju en gång per axel varv (en skivig motor) precis som en encylindrig 2-taktare.
Däremot så snurrar vevaxeln 3 varv på ett rotor varv.
/Joakim
Bumpar denna tråd i hopp om att någon har en av dessa motorer till salu? Söker i första hand reservdelsmotor.
Kan någon förklara vad skillnaden mellan "A" och "B" mdoellen är?
power21 skrev:Bumpar denna tråd i hopp om att någon har en av dessa motorer till salu? Söker i första hand reservdelsmotor.
Skicka gärna PM
Mvh Anton
Gävle
jag har inte hört något om en a och b modell men det jag har hört att att fläkten fungera lite olika på nyare och äldre modeller, kanske det kan vara det dom syftar på när dom säger a och b?
power21 skrev:Bumpar denna tråd i hopp om att någon har en av dessa motorer till salu? Söker i första hand reservdelsmotor.
Skicka gärna PM
Mvh Anton
Gävle
jag har inte hört något om en a och b modell men det jag har hört att att fläkten fungera lite olika på nyare och äldre modeller, kanske det kan vara det dom syftar på när dom säger a och b?
A modellen var lite mer att gasa med med ca 22-24hk medans dom tidiga B modellerna igentligen bara hade 18,5hk. dom tidiga km914b hade ett mindre insug än dom senare B modellerna, dom senare B modellerna med större insug hade 20hk/5000rpm. från åren 1973 till 1975 kom även KM24 (295cc).
Man ska förövrigt se till att man kör motorn med mycke bränsle. en wankel kan man ställa på ganska mycke soppa utan att det märks. och sen ska man vara noga med att köra med ett bra luftfilter då wanklarna inte gillar smuts utan slits ut av de på nolltid.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests