Hål i kolven

Chassie, Drivlina, osv
anders d

Hål i kolven

Inlägg av anders d »

VARFÖR?, varför blir det ett hål i kolven helt plötsligt? En gammal Lynx från 79 med en fläktkyld Rotax 440. Förra helgen gick fläktremmen av, och jag märkte det försent, så den skar ju naturligtvis som det gör utan kylning. En ganska mild skärning på vänster sida med endast små, små repor i cylindern. Kolven så värre ut så jag bytte den med ringar och allt. Allt startade på ett par ryck och motorn kändes rapp och stark som det ska vara på en 535:a. Nu i helgen var det långtur på gång. Bränslet blandades ganska fett ca 5% och körningen fick bli lätt och med varierande varv utan att vara onödigt blyg. Efter 10-12 mils körning kom jag ut på älven och släppte iväg mitt sällskap då jag kände att det är riskabelt att försöka hänga på. 65-75% gaspådrag i 5 minuter så skrek den till som en gris och naturligtvis med stort haveri. Ett hål i vänstra kolven, stort som en enkrona mitt i. Nu funderar jag varför. Jag har hört ett par olika saker. Ett, att efter all djupsnökörning kan den ha tagit i yrsnö i insuget genom luftburken i cylindrarna och därför skurit. Två, att för fet oljeinblandning gör att kylningen inte fungerar som den ska. Tre, att jag har kört för länge på på samma höga varv. Är det någon här på forumet som har en annan vettig förklaring eller kan verifiera någon av dessa teorier?

Anders
falken91

Re: Hål i kolven

Inlägg av falken91 »

gör en presentation (om du inte redan har gjort en) i tråden "presentation" enligt forumreglerna. så ska du nog få ett svar :thumbright:
kawasaki drifter 340/fa
ockelbo 380 72a 340r motor
fartvindskylt is the sht!
anders d

Inlägg av anders d »

http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=1&t=3571" onclick="window.open(this.href);return false;
falken91

Inlägg av falken91 »

okej förlåt jag missade den :roll: jag har inget vettigt svar :? men du får säkert ett finns många kunniga på detta forum :thumbright:
kawasaki drifter 340/fa
ockelbo 380 72a 340r motor
fartvindskylt is the sht!
grettma

Inlägg av grettma »

har du rätt stift i ??,har du för mjuka går det för hett just mitt på kolven
Användarens profilbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av Forsnäsmopar »

Blåste en 503:a i en Alaska för flera år sedan pga teori nr:3. Låg säkert 1-1,5 mil på samma gaspådrag i samma hastighet (ca 50km/h), å pluufffs blev det en enstånka utav det hela. Minns att det var nästan plusgrader men på en bra skoterled, ingen kälke å ingen passagerare. Jag har även blåst en SA290 motor på min Sno Tric av nästan samma orsak dock ej hål i kolven utan bara igen kladdade ringar. Så min röst går till teori nr:3.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
anders d

Inlägg av anders d »

Ok, cylindern har än en gång mirakulöst klarat sig med endast fastkladdat aluminiumklet i sig. Vad tror ni om att köra på ett kallare stift på vänstersidan i fortsättningen då den sitter längre från fläkten och därför kanske får sämre kylning. Sitter A8 stift på båda just nu. Ska gå och handla mig en ny kolv imorgon.

Anders
Användarens profilbild
burk_ab

Inlägg av burk_ab »

jag tycker att du ska fara och hona om cylindern, kolla upp vad din skoter ska ha för orginal tändstift, och ska du byta så byt båda stiften.
ett tips när du kör in cyllen är att pumpgasa då och då så den drar i sig mer soppa, och att inte he dit för mycket olja för då kan den också gå varm. men visst ska du blanda i mer olja när du kör in den :)
en annan sak för att förhindra nypning i framtiden är att du byter båda kolvarna nu när du lix plockar isär den.
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
Användarens profilbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av trioman75 »

Det brukar rekomenderas 4% blandning vid inkörning.
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
anders d

Inlägg av anders d »

OK, det verkar bara vara som det är så man får nöja sig med det. Jag kommer att såga upp huven framför fläkten så det går in mer luft till kylningen och hoppas på det bästa.

Anders
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson »

Ett problem vid typ 75% gaspådrag är att de kan varva nästan lika mycket som vid full gas men den får mindre soppa.. Kanske får bestycka om litegran. Det är ju inte bara högfartsmunstycket som avgör. Helst inte på en touringmaskin där man kanske som oftast inte åker på så mycket fullgas. Du kan ju hålla koll på stiften vid lite olika körning en dag på älven så ser du hur färgen förändras vid de olika lägena.

Ett tips är att du använder begagnade stift när du testar då nya stift tar ett tag å få färg på.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
minijonte

Inlägg av minijonte »

hejsan

hål i kolven beror enligt min åsikt på felaktig flamfront vid tändning.

orsak för lite bränsle kanske klägg i förgasare
eller för tidig tändning.
eller en kombination av dom båda.

måste alltid ställa tändning på båda cylindrarna när
maskin har skurit.
pga vev kan ha vridit sig lite eller att kolven inte är exakt lika
som den gamla var.

kolla ofta på stiften när man har nya grejor i motorn bruna
skall dom vara inte grå eller vita.

Lycka till med dragstern!
Minijonte
anders d

Inlägg av anders d »

OK, nu är den i ordning. Ny kolv och ringar, bra komp på båda sidor, ny fläktrem. Och sist men inte minst så har den hittat hem igen, hem till sitt fädernesland i öster. En finsk entusiast har slutit cirkeln och tagit hem den efter 31 år på svensk mark. Hyvvä matka!

Anders
Skriv svar