Vad är en förgasare?

Chassie, Drivlina, osv
David Grahn Hellberg

Vad är en förgasare?

Inlägg av David Grahn Hellberg »

Hej det här kanske låter dumt men jag kan inte så mycket om skotrar. Vad är en förgasare? vad för funktion har den? Jag undrar eftersom min Elan inte vill starta, det finns stora sprickor på den där svarta gummisaken som leder in i motorn kan det vara orsaken?

Också har jag sett en öppning där man kan spruta in startgas, ska den vara öppen eller ska man sätta dit något?

Tackar för svar! mvh David
Användarens profilbild
Lindh

Re: Vad är en förgasare?

Inlägg av Lindh »

Bild

Vad jag ringat in i rött är förgasaren. Enkelt förklarat så har den för uppgift att förånga bensinen som pumpas in i den. Sedan leds bensinångorna in i motorn där de komprimeras och antänds. Det är viktigt att förgasaren ger motorn rätt mängd bensin och luft. Ifall "den svarta gummisaken som leder in i motorn" är vad jag ringat in i blått så är det garanterat, åtminstone en bidragande anledning till varför motorn inte startar, eftersom den får alldeles för mycket luft ifall det är sprickor där.

På din elan tror jag dock att förgasaren ser ut lite mer såhär om den inte är bytt.
Bild

Denna har en inbyggd soppapump, och man gasar med ett spjäll som styr flödet av bensinångor.
Förgasaren på första bilden har en extern soppapump som inte syns på bilden, och man gasar istället med en s.k trottel.

"Öppningen där man sprutar in startgas" bör absolut vara öppen annars kommer motorn inte få någon luft alls. ;)
Däremot kan det gärna få sitta ett filter där.
Användarens profilbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av trioman75 »

Har du hål på "gummislangen" mellan gasare och motor.byt omgående annars drar den in tjyvluft och motorn skär,typiskt obra..
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
David Grahn Hellberg

Inlägg av David Grahn Hellberg »

Tusen tack för svar!! :D

Grejerna från Rinab kom nyss jag drar iväg till pappas verkstad!! :thumbright:
Skriv svar