Jag köpte skotern för 2 år sen utanför Östersund nånstans där den har gått som folkrace maskin. Den var mao i ett ganska bedrövligt skick, mycket hempul på den, knäckta skidor och boggihjul utan gummi, men inget som inte går å lösa. Motorn som satt i var en 277a och nån orginalmotor fanns inte. Nu har man lyckats samla på sig lite delar under dom senaste 2 åren så det går att bygga ihop en 292 motor med rätt grejer
Nu ska den alltså ihop, tanken är väl att plocka isär i princip hela maskinen och ge allt en uppfräschning för det behövs för dom alldeles flesta delar på den.
Såhär såg den ut fram till idag.. Pakethållaren var ca 30 cm högre från början, varje gång man drog i startsnöret så slog man handen i det så det kapade bort dagen efter jag köpte den.

Här satt det en motor av fel modell.. Bra å ha men den ska inte sitta i den här maskinen

Idag började jag alltså riva lite i den.. Det slutade såhär.

Skitig är den... Ska tvättas upp nästa gång man är i garaget.

Cyllen är i behov av en del kärlek.. Kommer borras till 76,0 mm (andra överdim, då kan man köra med 299 kolv ist för att försöka hitta 292 kolvar vilket inte verkar vara så lätt).

Sen får man se vilken topp det blir, den i mitten tyckte jag såg vettigast ut. Den vänstra är en 247 topp men skulle gå svarva upp till 76 mm.. Men den såg ju ut som en 10 liters hink så jag tror vi skiter i den. Dom andra är 292 toppar, inte riktig samma förbränningsrum på dom och den i mitten ser ut att ge mest fördelaktig kompförhållande.

Men på utsidan såg motorn lite bättre ut iaf

En bonusbild kan ni väl få också på lite gula huvar

Det var allt för idag iaf!