Primären ska vara gängad på vevaxeln. Plocka av yttre skiven och se om du har ett hål i axeln som blir kvar. Lås fast kolven på variatorsidan genom att stoppa i ett snöre genom tändstiftshålet, och gänga av variatorn. Jag har gjort ett specialverktyg för det, om du vill låna. I princip en hylsa med hål i och ett skaft på. Man sätter det runt axeln och sen en bult genom hålet, sen är det bara ta i.
Såna sekundärer finns det ett par st kompletta av också, bara säg till om du behöver nåt
Nej Nico
Du skall ta bort bulten gänga lös den yttre skivan och sedan stoppa in en avdragare i variatorn som vanligt
det där är en Velsa (tex lynx 5900 originalvariator)
Tack skoterräven... Det Nico skriver funkar fint på min TNT som han har sett. Men bilderna är ur min Everest som har en 503-a, kanske ur en 5900....Det är ett nyförvärv..
Jaha ja Tänkte aldrig på att det kanske var en annan maskin, tittade ju inte var det var för motor ens Såna variatorer har jag inte grejer till men Sören kanske kan ha en avdragare till den.
Men en sekundär finns då iaf.
Har en Panther 5000 en 78 med spirit motorn, jag köpte min och primär variatorn var trasig.
Dom hade tagit lös allt utom skivan längst in på axeln. Hur får jag lös den?