Vi böt cylindrar och kolvar pga haveri för några veckor sedan, nu vill den bara gå på fullt ös på lite lägre varav orkar den knappt med, cylindrarna som han köpte hade den tidigare ägaren borrat 1 hål mellan insugskanalen in till överströmmarna i vardera kant, varför gör man så? är det för att få in mer bränsle? hålen som dom hade borrat var på ca 8-9mm, vad ska man göra åt det här då? tog nyss isär förgasaren, det är heihin, det fanns 2 munstycken det står 145 på ena och 90 på det andra antar att man måste byta ut/borra upp nått av dom eller båda. men frågan är hur mycket?
vi är väldigt tacksamma för svar då vi är i sollefteå nu och är skoterkåta och ska hem till tråkiga västerås på söndag
mvh flinckarna:)
hej här var det strul med min farbrors yamaha ss 440
-
flincken93
Re: hej här var det strul med min farbrors yamaha ss 440
Kunde vara bra om du beskrev det tidigare haveriet.
Måste ha varit något rejält eftersom ni byter kolvar och bägge cylindrarna.
Har reedventilerna klarat sig?
Bytte ni packboxar på bägge sidor?
Har ni haft loss tändplattan och återmonterat den exakt i samma läge som förut? Dvs är tändningen riktig.
Kan inte svara på huruvida de egenhändigt borrade boostkanalerna påverkar motorns karaktär, men det måste ni kunna fråga killen ni köpte cylindrarna av.
Mera info så kommer ni säkert att få bra svar som kan lösa problemen.
Måste ha varit något rejält eftersom ni byter kolvar och bägge cylindrarna.
Har reedventilerna klarat sig?
Bytte ni packboxar på bägge sidor?
Har ni haft loss tändplattan och återmonterat den exakt i samma läge som förut? Dvs är tändningen riktig.
Kan inte svara på huruvida de egenhändigt borrade boostkanalerna påverkar motorns karaktär, men det måste ni kunna fråga killen ni köpte cylindrarna av.
Mera info så kommer ni säkert att få bra svar som kan lösa problemen.
-
flincken93
Re: hej här var det strul med min farbrors yamaha ss 440
hej igen. jo det var inget haveri som direkt hände utan den började bara gå sämre o sämre orkade inte gå på tomgång längre visste ju att ena cylindern hade 3 grova repor osv så när jag rev isär så såg jag att bägge kolvarna var helt morrs.. spräckt ända upp till ringlandet o den ena saknades hela chuteln mot avgasporten
så det blev nya kolvar o en begagnad cylle den andra cyllen gick att horna till lite bara. packboxarna bytte jag aldrig men dom såg fina ut. tändplattan sitter där den satt. (slog ett märke över båda delarna med ett stämhjärn så det är på tiondelen) reedventilerna är täta om man suger baklänges i insuget.. så då borde dom vara hela?
ja angående boost kanaler så förstår jag inte riktigt funkisen med den.. insugs kanalen på kolven är ju ändå öppen typ hela vägen ner..? fast å andra sidan är jag rätt nollad på 2takt
har tyvär inte sparat numret till killen med cyllarna..
funderade på om det kunde vara att sekundärvariatorn växlar ut för tidigt så motorn inte får upp varv innan den "orkar" iväg.. fans 4 olika lägen för den fjädern o den satt på 1 sitter nu på 4.. får kolla om det kan påverka något..?
tack för alla tipps iaf
mvh flinckarna
ja angående boost kanaler så förstår jag inte riktigt funkisen med den.. insugs kanalen på kolven är ju ändå öppen typ hela vägen ner..? fast å andra sidan är jag rätt nollad på 2takt
funderade på om det kunde vara att sekundärvariatorn växlar ut för tidigt så motorn inte får upp varv innan den "orkar" iväg.. fans 4 olika lägen för den fjädern o den satt på 1 sitter nu på 4.. får kolla om det kan påverka något..?
tack för alla tipps iaf
mvh flinckarna