Projekt Elan 640

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Lemmy Kilmister

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Mycket vackert!
Vad kul ni måste ha det som har grejer till att göra det mesta själva.
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.

Yamaha, skramlar bra, varje da'. Har en Yamaha SRV -82. Har man inte jobb så skaffar man sig. :)
Användarens profilbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av jag 3000 »

Fränt :D
Vad ska du ha för toppar?
En frisk motor tänder på varje varv!
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Lemmy Kilmister skrev:Mycket vackert!
Vad kul ni måste ha det som har grejer till att göra det mesta själva.
Jag använde inget speciellt egentligen :) Det mest speciella var väl pelarborren för att borra dom nya bulthål, men det hade nog gått med en vanlig borrmaskin också. Annars var det rondellen med kap- och slipskivor. Sen lite finare slipskivor och till sist en behandling i blästerskåpet.
jag 3000 skrev:Fränt :D
Vad ska du ha för toppar?
Ja jag har ju som inget annat än orginal topparna.. Men som du kanske har sett i annonsforumet efterlyser jag toppar :)
Fast jag tror inte man har så stor chans att hitta några F/A toppar, men jag vill tycka att det ska funka bra med vanliga toppar också. Kanske inte lika bra men nog bra ändå.
Ski-Doo, om katten själv får välja
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Här är f.ö en bild på min vackra F/A huv som jag använde när jag vred veven :) Ska fixa lite luftstyrningar i den så fartvinden hamnar på rätt ställe också.. Det är huven från den allra första sidan i tråden, och mossan ska få sitta kvar 8)

Bild
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Så, nu satt den ihop igen.. Bytt brytarspetsar, bestyckad o allt klart :)
Jag tyckte den gick bra idag, och ännu bättre efter ombestyckningen men har inga siffror för att jämföra det.

Vi får se imorgon hur den går.. Den står redan på släpet och vill gärna tävla :)

Bild
RajdLaser_
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ »

schyssta puckar , bra bygge :D
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Här är en filmsnutt från en kort provsväng idag :)
PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Men så elak den låter :twisted: . Hoppas det går bra nere i ljusvattnet. Det känns som att du kommer uppdatera här ikväll om du inte sitter och firar vinsten med polarna eller så ;)

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Ja nog gick det bra nere i Ljusvattnet :D
Jag hade ju goda förhoppningar men det är svårt att veta i framväg hur man står sig mot övriga världen. Men den står sig ju rätt bra kan man säga! Snacka om att man blev förvånad, trodde inte det var sant först! Jag låg bra till med tiden (8.87 tror jag var min bästa tid) men missade tyvärr starten i andra elimineringsrundan..
Men jag är inte sur om det, jag är jävulskt glad! För idag fick jag äntligen bevis att hela det här faktiskt kan fungera ;)
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Lite film då :) Har tyvärr inte mer än såhär.

Elanen vs Kronjockes lustgas-STX

Och vs en TNT 400 F/A -74
snopro78

Inlägg av snopro78 »

Kul att den gick så bra i Ljusvattnet, att du äntligen får lön för mödan :). bara att gratulera!
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

snopro78 skrev:Kul att den gick så bra i Ljusvattnet, att du äntligen får lön för mödan :). bara att gratulera!
Tack!
Jo det var riktig kul att den gick så bra, det har ju bara tagit lite över ett år och det blev lite dyrare än vad jag hade tänkt mig :lol: Men nu börjar envisheten (det här SKA gå) äntligen löna sig, riktig motiverande!

Det var lite synd att den började gå sämre i elimineringen, jag tror nästan att jag kan skylla det på variatorn för den började bete sig lite konstig under dagen. Men att järnklumpsvariatorn inte är den bästa är väl ingen nyhet. Glidbussningen i den var redan halvdålig och jag misstänker att den är helt sliten och lös nu så ytterskivan snurrar nog kanske lite fritt.

Det finns redan en hel rad med förbättringar planerat.. För det ska gå att plocka ur mycket mer med relativt enkla medel :)
Användarens profilbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Sm-X »

Skojjigt att du har börjat få till grejerna Nico, hoppas nu att det fortsätter funka som det ska
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Ja aldrig får man vara glad..

Vi var på backtävling i Vuollerim igår, och jävlar vad den gick.. Vågade inte hålla gas i botten upp för backen, den gick riktig bra, skidres ungefär hela vägen upp. Dvs under provrepan....
Sen under första riktiga repan så började den gå sämre på vägg upp för backen.. Tänkte vad fan är det fråga om, har föret blivit så dålig under den här halvtimmen som har gått sen provsvängen? Så jag tittade bakom mig men där såg det bara fint ut.. Och ungefär då dog skotern helt.
Rullade ner till depån och konstaterade att bränsleslangen förmodligen har sugit luft när det gick uppför, backen är ganska brant och jag hade nog för lite bränsle i tanken. Fast på plan mark hade man ju kunnat köra runt halva sverige på det som fanns kvar, måste ha varit 5-6 liter iaf.
I med mer bränsle, och försöka starta den igen.. Nehe, ingenting hände.

Upp med tändstiften och vad ser man då?
Jaha ett fint inspektionshål i höger kolven......
Att man aldrig lär sig att bara stanna när den börjar gå dålig... Men det är ju race så man kör tills det rasar :lol: Slut kört för den dagen iaf..

Vi får väl se hur det ser ut för toppen och resten av grejerna, som tur var är det höger sidan och till den sidan är det lättare att få tag i fräscha delar då det brukar vara vänster sidan som strular.

Riktig skit att det här skulle hända för den gick alltså riktig bra upp för backen.. Och som ni kanske förstår är motivationen inte särskilt hög just nu efter all skit som jag har fått stå ut med under den här säsongen..
Men men, jag ger inte upp, jag måste ju ta hem en pokal på gräsdragracet så :roll: ;)
Lemmy Kilmister

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Jävla otur, jag lider med dej! Går det inte att fixa tanken på något vis, så den får bensin även om det skulle luta 90 grader?

Väldigt inspirerande bygge i alla fall, börjar klia i fingrarna av att läsa! :D
Jag lär köpa en Elan..
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.

Yamaha, skramlar bra, varje da'. Har en Yamaha SRV -82. Har man inte jobb så skaffar man sig. :)
Användarens profilbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av jag 3000 »

Att du inte ger upp :roll: jag skulle bli jävulst less på den där motorn
En frisk motor tänder på varje varv!
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Det var ju inte motorns fel den här gången utan det var nog mest mitt fel att jag inte fyllde på tanken innan tävlingen och sen inte släppte gasen när den började gå dålig. Det hade nog slutat såhär med en annan motor också. Så jag har som ingen anledning till att vara sur på motorn, börjar bara gilla den mer hela tiden faktiskt ;) Sen att det finns bättre/vettigare motorer att bygga på är jag ju medveten om men jag tycker den är frän och är absolut inte less på den :)

Tanken ska iaf bytas ut mot en med vettigare utformning så jag slipper köra runt med en massa extra bränsle (och vikt) bara för att vara säker på att slangen inte kommer suga luft, så då är det här problemet ur världen också.
falken91

Inlägg av falken91 »

de här är den absolut fränaste elanen jag har sett :P så jävla rå!!! men ska du inte ta och bygga pipor till den? btw jag tycker att du har gjort de jävligt bra jag hade gett upp redan efter andra gången den pajja :oops:
kawasaki drifter 340/fa
ockelbo 380 72a 340r motor
fartvindskylt is the sht!
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Jodå nog ska det byggas pipor :) Men tanken är väl att vi ska bygga en bromsbänk först så man vet i vilken kommun man är ungefär när det gäller antalet hästar :)

Och det är väl klart att man inte ger upp.. 640:n är en riktig frän motor i mina ögon och det är väl kul att köra med nåt som ingen annan kör med :) Sen att det går att få ut samma effekt på billigare och enklare sätt det är en annan sak ;)
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Re: Projekt Elan 640

Inlägg av Holländaren »

Ja nu börjar vintern närma sig så det var dags att sätta igång igen, trots att jag egentligen fortfarende är sjuk..
Elanen har stått i ett hörn sen i våras då jag fick kolvras, har knappt ens tittat på den. Men ikväll fick jag ett ryck och bestämde mig för att inspektera lite.. Så bort med topparna, och där fick man nästan en halv trevlig överraskning. Allt verkar har klarat sig utmärkt, förutom just kolvarna då. Inga jack eller nånting på toppen, helt otrolig. Det ser även ut att det mesta av materialet har kommit uppåt av nån anledning, det ligger små kolvbitar ovanpå det som finns kvar av kolven, och även i avgasporten låg det en hel del.
Har inte plockat mer än såhär eftersom jag hade lite annat att göra också men hittils var det inte alls så allvarlig som jag trodde det skulle bli. Men vi får se hur det ser ut i vevhuset :)

Nåja, så såg höger kolven då ut iaf. Ska bygga en "offerings to the gods of speed" hylla i garaget, verkar ju ha funkat för Burt Munro ;-)
Bild

På vänster kolven var det nog hål på gång också ser det ut som, finns redan en liten loppa till höger på bilden.
Bild

Men inte en skrapmärke på topparna! Riktig nöjd med det :)
Bild

Cylinderloppen såg inte ut att ha blivit skadade heller (ser mycket värre ut på bild än vad det är i verkligheten). Men det är skit samma för båda ska borras till första överdim nu när jag har fått tag i 2 par kolvar.
Bild
Bild

Nåja, planen för i vinter..
Motor:
- Höja kompet
- Borra cylindrarna
- Dubbla 36:or ska dit, räcker det inte får jag skaffa några större
- Dubbla pipor ska byggas
- Veven ska få 30mm kona så jag kan köra med vettiga variatorer.
Blir det för lite att köra med så går det att porta mera.. Måste bara kolla med vevmekanikern vad han tror den håller för nu.

Chassi:
- Byta till alu kedjehus och triplex kedja, så man har fler utväxlingar att välja på.
- Förhoppningsvis en vettigare matta
- Allmän översyn av drivlinan, allt är på känn nu pga att det alltid har varit bråttom att få ihop den ;)
- Stadigare styrhållargrej som inte flexar lika mycket
- Kanske snygga till lite, beror på om jag får tag i huven jag vill ha

Just det, är det nån som vet om det går att köpa såna här trattar nånstans? Med nät i alltså som luftfilter
Bild
Skriv svar