Går just nu sista terminen på Fordonsprogrammet på Bromangymnasiet ed inriktning på Marin och Småmaskin. Har haft praktik och sommarjobbat på XYZ Maskin & Trädgård som förövrigt är återförsäljare och servicecenter åt Polaris.
Nåja nog om mig och nu över till mitt "lilla" projekt som jag håller på med.
Är alltså ett Ski-Doo Olympique Chassie från 1971 om jag fattat rätt.
Det som kommer att hända är att en Polaris XCR 440 motor från 98-99 kommer att ta plats i pannrummet, samt att den 307*38*44 matta (orginal från dragon) ska tänkas agera snökyffel, och en boggie från en ET av okänd modell ska användas.
varför då denna saliga blandras? jo det ska jag berätta; för när man är 18år och studerande, bor i lägenhet med flickvännen så blir det inte mycke pengar kvar efter att mat och eventuell spratteldricka har inhandlats. Och med hela 1050kr i månadslön (+45kr/dag 3dagar i veckan från praktiken) så får man helt enkelt ta det man har och får.
Motorn behöll jag efter att jag köpt ett polaris chassie där jag fick motorn med men sålde vidare chassiet för en tusenlapp extra några dagar efter inköpet.
Chassiet har funnits på gården så länge jag kan minnas, senast den kördes var när min bror lyckats sparka liv i den (ca 15år sedan).
Mattan kommer somsagt från en Dragon 800, som tillhör min bror, och blev över efter det byttes till en 51mm.
Boggien fick jag helt gratis av en Polare, men har sett bättre dagar.. har dock mina galna idé'er om att bygga en egen variant av en "Timbersled" boggie och därmed iprincip bara använda skenor och hjul.
Tanken bakom allt är att den ska vara så original som möjligt till synes men när varvet kommer ska det vara en riktigt rolig lössnö/lek skoter att härja längs osladdade kraftledningar med
Här kommer några bilder på hur lång jag kommit, vilket inte är långt.
Har iallfall släpat in chassiet och torkat/städat rent det, kapat bort lite ditt och datt som kännts onödigt och att allt har lagts på plats lite provisoriskt för att få en överblick om hur den kan komma att se ut i slutändan
här kommer lite bilder, får se om de funkar eller ej då jag använder ImageShack som kan funka lite när det vill..:

Uploaded with ImageShack.us
Chassiet insläpat och städning och torkning påbörjad.

lite av sakerna som ska användas..

sen va de ju dehär med variatorlinjering ja...

la dit mattan och boggien och pallade upp med träklossar till ungefär vilken höjd jag siktar på, slängde även på ett par skidor och snickrade dit ett minicross-styre som gav en helt ok körställning ståendes

bakifrån. här ser man att den är avkapad bak, vilket ag gjorde för att någon hade varit i farten med pinnsvets och rostfria rör i ett försök om att få till någon form av ryggstöd eller liknande (var inte alls snyggt och inte heller så välgjort..

avslutar med en helhetsbild framifrån.
nu över till en fråga; vad händer om man flyttar över kedjehuset till höger sidan (sett bakifrån) och drar en axel tvärs över till vänstersidan (monterat på ett lager såklart) och sen vänder på sekundären och monterar den på axeln och därmed hamnar helixen på vänstersidan.
frågan för mig är då om sekundären kommer växla ut som den ska? tja, ni lite mer erfarna kanske kan svara på denna fråga. enklast vore om man kunde ta sekundär m. axel, kedjehus och drivaxel från en annan maskin men tyvärr håller inte min budget för det i nuläget då motorn måste ha nya kolvar och en cylinder ligger på bussgods och väntar på att hämtas ut.
Nu får ni ge mig vad jag tål med kritik/beröm/idéer och förslag!
Och om någon moderator inte tycker att tråden platsar här så är det fritt fram att flytta den
Mvh Dellhem