HQ: http://www.youtube.com/watch?v=bRtc5OaLBEY&fmt=18
Projekt Elan 640
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW

- Kontakt:
Det finns många sätt att leka med döden, det där var ett till...90 blås på nåt som är obetydligt större än en snowracer 
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW

- Kontakt:
Haha
Den känns faktiskt inte alls så farlig, ganska stabil tills man försöker ta en kurva. Men det kan ha med körpositionen att göra för den är ju inte så optimal för nåt annat än att köra rakt fram.
Men jag sitter då skyddat bakom rutan så då känns det kanske inte lika snabbt som det är. När jag körde utan huv tickade hjärtat betydligt fortare iaf
Men jag sitter då skyddat bakom rutan så då känns det kanske inte lika snabbt som det är. När jag körde utan huv tickade hjärtat betydligt fortare iaf
Ski-Doo, om katten själv får välja
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW

- Kontakt:
Hehe tackar 
Idag har jag monterat höjningsblock på skidorna för att få lite mera tryck på dom.. Verkar funka skitbra än så länge, fast lite svårt att säga eftersom det har varit plusgrader nu så det var som ett helt annat före. Men även på vägen som var isig kunde jag styra någorlunda hyfsat. Det blev en större skillnad än vad jag trodde iaf.
Dock andra problem... Måste köpa en ny nödstopp plupp, för det visar sig att den här hoppar av hela tiden när det är varmt.. Och det är ju inte så optimal
Sen måste jag skaffa nya tändkablar, för nu när vi körde i mörkret så såg jag att det slår det över gnistor lite då o då vid full gas. Om man får ge ett tips så köp inte dom röda tändkablar från rinab för det är då bara skräp även om dom är dyrare än vanliga. Mjuk o fin är dom men uppenbarligen dåligt isolerade.
Och så har jag kommit på att sittpositionen är jävulskt besvärlig när det kommer lite kurvor.. Lär nog funka på travbanan och dragrace för då behöver man inte flytta på sig allt för mycket men på t.ex långloppet vill jag nog sitta lite högre så jag slipper sitta i fetus position
Idag har jag monterat höjningsblock på skidorna för att få lite mera tryck på dom.. Verkar funka skitbra än så länge, fast lite svårt att säga eftersom det har varit plusgrader nu så det var som ett helt annat före. Men även på vägen som var isig kunde jag styra någorlunda hyfsat. Det blev en större skillnad än vad jag trodde iaf.
Dock andra problem... Måste köpa en ny nödstopp plupp, för det visar sig att den här hoppar av hela tiden när det är varmt.. Och det är ju inte så optimal
Och så har jag kommit på att sittpositionen är jävulskt besvärlig när det kommer lite kurvor.. Lär nog funka på travbanan och dragrace för då behöver man inte flytta på sig allt för mycket men på t.ex långloppet vill jag nog sitta lite högre så jag slipper sitta i fetus position
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW

- Kontakt:
Så, nu tror jag att jag är redo för tävlingen..

Hoppas bara att motorn håller
Den skakar ganska ordentlig pga krokig vev 
Har iaf plockat isär den andra motorn (som också har krokig vev..) och lämnat in veven för att få en prislapp på att få den rak o fin igen. Mittersta lagret är helt slut och tanken är nu att sätta 2 lager i mitten, det ser ut som att det ska gå bra, gott om plats iaf. Hade helst satt ett till lager på variatorsidan också men där finns inte plats tyvärr.
Sen kan jag även meddela varför mittersta lagret är slut.. Det har förmodligen inte kommit dit nån olja på 34 år. Det sitter tätningar på båda sidor om lagret så hur dom hade tänkt sig att lagret ska smörjas vet jag inte.. Finns inga kanaler eller nånting dit vad jag har sett. Så även det problemet åtgärdas om man sätter 2 lager i mitten.. Istället för tätning-lager-tätning blir det då lager-tätning-lager.
Sen när jag nu har plockat isär den och inspekterat cylindrarna osv så ser man ju varför dom bara har 35 hk.. Kanalerna går nog inte å göra mycket fulare än vad dom är. Ser nästan ut som att fodren är gjort för några andra cylindrar, jävulska kanter typ överallt. Så det blir en hel del portning, har fått lite tips av kronjocke och jag har suttit och räknat en hel del här och jag tror nog inte att det kan bli så mycket sämre iaf.
Jag ska sikta på att varva runt 8000 med den.. Är bara veven okej så ska det väl hålla bättre än vad det gör med krokig vev och 6000 varv iaf
Håller det inte så får vi ta det problemet då, men prova måste man iaf få göra.

Hoppas bara att motorn håller
Har iaf plockat isär den andra motorn (som också har krokig vev..) och lämnat in veven för att få en prislapp på att få den rak o fin igen. Mittersta lagret är helt slut och tanken är nu att sätta 2 lager i mitten, det ser ut som att det ska gå bra, gott om plats iaf. Hade helst satt ett till lager på variatorsidan också men där finns inte plats tyvärr.
Sen kan jag även meddela varför mittersta lagret är slut.. Det har förmodligen inte kommit dit nån olja på 34 år. Det sitter tätningar på båda sidor om lagret så hur dom hade tänkt sig att lagret ska smörjas vet jag inte.. Finns inga kanaler eller nånting dit vad jag har sett. Så även det problemet åtgärdas om man sätter 2 lager i mitten.. Istället för tätning-lager-tätning blir det då lager-tätning-lager.
Sen när jag nu har plockat isär den och inspekterat cylindrarna osv så ser man ju varför dom bara har 35 hk.. Kanalerna går nog inte å göra mycket fulare än vad dom är. Ser nästan ut som att fodren är gjort för några andra cylindrar, jävulska kanter typ överallt. Så det blir en hel del portning, har fått lite tips av kronjocke och jag har suttit och räknat en hel del här och jag tror nog inte att det kan bli så mycket sämre iaf.
Jag ska sikta på att varva runt 8000 med den.. Är bara veven okej så ska det väl hålla bättre än vad det gör med krokig vev och 6000 varv iaf
Bra jobbat
Om du ska köra med bara 1st p-box måste du fixa en dubbel som tätar från båda sidorna/hållen
håller tummarna i helgen
God Tur
Om du ska köra med bara 1st p-box måste du fixa en dubbel som tätar från båda sidorna/hållen
håller tummarna i helgen
God Tur
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW

- Kontakt:
Det är inga vanliga packboxar som sitter i mitten utan nåt som nästan ser ut som ett lager men med en o-ring mitt på, och så ett spår i vevhushalvorna där o-ringen ska sitta. Längst ut satt det vanliga packboxar, det skulle annars lätt gå att få dit 2 st såna i mitten för dom var mycket smalare och det ser då ut att vara samma diameter annars.
Men det löser sig nog säkert, vi får se vad vevmannen säger. Nog vet jag det går att få tätt på det hela även om man byter plats på lite prylar där inne
Nu funderar jag bara på vad jag ska ha för variator.. Jag tror att den här har för lätt för att få obalans och jag vill ju inte få en krokig vev igen på en gång. Så frågan är väl egentligen om man ska satsa på att balansera den här, eller kanske testa om en 94C funkar, isf blir det en ny en. Några andra variatorer går inte att få tag i verkar det som.
Många säger att en 94C inte tål mer än 40 hästar men dom säljs även till 775:an så då borde dom ju tåla lite grann iaf? Fördelen med 94C är väl att den är lite modernare än den 3 armade järnklumpen och att det är lätt att få tag i grejer till den.
Men det löser sig nog säkert, vi får se vad vevmannen säger. Nog vet jag det går att få tätt på det hela även om man byter plats på lite prylar där inne
Nu funderar jag bara på vad jag ska ha för variator.. Jag tror att den här har för lätt för att få obalans och jag vill ju inte få en krokig vev igen på en gång. Så frågan är väl egentligen om man ska satsa på att balansera den här, eller kanske testa om en 94C funkar, isf blir det en ny en. Några andra variatorer går inte att få tag i verkar det som.
Många säger att en 94C inte tål mer än 40 hästar men dom säljs även till 775:an så då borde dom ju tåla lite grann iaf? Fördelen med 94C är väl att den är lite modernare än den 3 armade järnklumpen och att det är lätt att få tag i grejer till den.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW

- Kontakt:
Kona 1:10, dia 30mm. Rembredden är inga bekymmer, det finns det schims för. Jag vet ingen min.bredd på cometerna, men 30mm är inget problem, sen kan du ta ut dom till 35-36mm. En stor fördel med en "normal" variator är att då kan du testa fram maxade bestyckningar till olika tävlingar, en för dragrace, en för långlopp, osv...
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Nöjer man sig med den typen av variator som duster(94c), då rekommenderar jag heller powerblock/ibc, då slipper man köpa en massa vikter, den viktar man med enkronor(3gram) och femkronor(7gram). Hade 17 spänn i varje kloss(3st) och röd polarisfjäder på en maskin jag åkte med, dock inte nån räser.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW

- Kontakt:
Jo jag hade mycket gärna haft en powerblock.. En kompis kör med en sån och det är ju hur smidig som helst med shimsen man lägger i vikterna. Då är problemet bara var man ska få tag i en sån variator...
Dom ska finnas med den här gängade anslutningen på veven, men jag hittar inga butiker som har powerblock öht.
Vad är det för skillnad mellan den med slät och räfflad kåpa på 94C? Förutom att kåpan är slät eller räfflad då
Jag menar varför är den ena bättre/sämre än den andra?
Jag har iaf sett att det finns konverteringskonor att köpa för 25 till 30mm kona, en sån grej borde ju gå att göra om så jag får 30mm kona på min vev. Men då är det ju det med hur mycket veven sticker ut också, tror det kan bli lite fel där också.
Dom ska finnas med den här gängade anslutningen på veven, men jag hittar inga butiker som har powerblock öht.
Vad är det för skillnad mellan den med slät och räfflad kåpa på 94C? Förutom att kåpan är slät eller räfflad då
Jag har iaf sett att det finns konverteringskonor att köpa för 25 till 30mm kona, en sån grej borde ju gå att göra om så jag får 30mm kona på min vev. Men då är det ju det med hur mycket veven sticker ut också, tror det kan bli lite fel där också.
- marino carlsson
- Sponsor medlem

- Kontakt:
Rinab säljer powerblock men till din vet jag inte.. Får jag bara tag i en annan så kanske min blir till salu från Rotax 377.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Ibc/Powerbloc:http://www.stenmarksmaskin.se/?gclid=CP ... 3god5GQrmQ
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW

- Kontakt:
Tack för tipsen! Jag har ju letat på helt fel sätt
Googlar man på ibc powerblock osv får man bara rätt värdelösa resultat och man kan nästan börja tro att dom inte alls finns.. Kom aldrig på tanken att söka hos Rinab eller nånting.
Nu ska jag höra med dom om det går att få till min vev. Jag vet att iaf har funnits, en kompis har haft 2 st 640 med powerblock.
Nu ska jag höra med dom om det går att få till min vev. Jag vet att iaf har funnits, en kompis har haft 2 st 640 med powerblock.