Projekt Elan 640

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Gunnar skrev:
Holländaren skrev:Det var enligt han stor risk för att det skulle bli fel.. Tex att vinkeln på konan inte skulle bli perfekt som den ska vara osv.
Om det blir fel så vet man inte vad man håller på me....
Han har hållt på med sånt här i väldigt många år och även tävlat själv på 70/80 talet (fast han körde ju Yamaha :roll: ;)) så man får hoppas att han vet vad han pratar om iaf. Fast jag måste ju hålla med om att jag inte riktig förstår vad problemet skulle vara..
Ski-Doo, om katten själv får välja
green_lightning
Kontakt:

Inlägg av green_lightning »

Holländaren skrev:
Gunnar skrev:
Holländaren skrev:Det var enligt han stor risk för att det skulle bli fel.. Tex att vinkeln på konan inte skulle bli perfekt som den ska vara osv.
Om det blir fel så vet man inte vad man håller på me....
Han har hållt på med sånt här i väldigt många år och även tävlat själv på 70/80 talet (fast han körde ju Yamaha :roll: ;)) så man får hoppas att han vet vad han pratar om iaf. Fast jag måste ju hålla med om att jag inte riktig förstår vad problemet skulle vara..
Att man tävlat med skoter på 80-talet gör en inte kung på att svarva vevaxelkonor
Att k
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

gidz skrev:
Holländaren skrev:
Gunnar skrev: Om det blir fel så vet man inte vad man håller på me....
Att man tävlat med skoter på 80-talet gör en inte kung på att svarva vevaxelkonor
Sa jag det då?
Det är väl att han har hållt på med vevar och variatorer sen den tiden och har erfarenhet med seriösa tävlingsmaskiner.. Han berättade om att han gjorde om Polaris variatorer på den tiden för att köra med själv, och svarvade om skivorna för att få en mer optimal lutning på dom för hans varvtalsområde osv.. Så ja, jag tror att han har bättre koll på det här än dom flesta andra.
PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS »

hahaha är det debatt på högsta nivå här :D :shock: ja det är bra gubbar :wink:
Användarens profilbild
Hotpistons

Inlägg av Hotpistons »

Jag tror inte det är nån dum ide att köra fartvindkylt har funderat lite på det själv och det skulle ju funka på vissa tävlingar typ ovals.

För att med tanke på att effekt förbrukningen till fläkten är kubisk så finna en del att hämta där med ganska enkla medel...

Intressangt tråd för övrigt och lycka till för det går att få riktigt bra ryt i dom där motorerna..

Erik
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Ang. det där med fartvindskylning så går det inte att vrida båda topparna så kylflänsarna hamnar raka som jag trodde först.. Vänstra toppen går men inte högra så jag tycker det är lika att skita i att vrida dom öht då. Flänsarna pekar ändå nästan åt rätt håll, men man får väl anpassa scoopet efter hur dom står.

Jag börjar också tro lite mer på dom här.. Men det krävs nog lite jobb för att få bra fart i dom :)
Jag tror att man vinner en hel del bara genom att få bort alla kanter som finns överallt. Kan visa lite bilder på hur det ser ut inuti...

Insugsporten.. Till höger är alltså hur det ser ut från fabriken.
Bild
Eller till vänster när man tittar från det här hållet.
Bild

Avgasporten var inte mycket bättre.. Dels så går den inte hela vägen ner när kolven är längst ner så där blir det en fin barriär, och sen så stämmer inte porten och flänsen på grenröret överens alls. Porten är som oval medans hålet i flänsen är rund... Blir alltså en kant på säkert 5 mm på varje sida. Och så slutar den några mm för tidig också.
Har dock ingen bild på det men ni får tro mig att det inte ser bra ut :)

Här är iaf orginal spolporten
Bild

Och här är den något portat på ena sidan.. Har gjort den lite bredare där nere samt vässat kanten, svårt att få det på bild. Den ska breddas mer men det här är bara en testcylinder för att se om man alls klarar av det här med portning. Jag har inte vevhuset här, måste ju se hur mycket man kan plocka bort där också.
Bild
elanmannen

Inlägg av elanmannen »

Apropå styrning... man kan labba med att ta bort det främre boggiparet och såklart höja skidorna - högre bladfjädrar, distanser, breddkit etc.

Körde en elan med styrstål a la skridskor en gång och spårkänslig var bara förnamnet. Rena rodeon! Men toe in/toe out var nog inte någon som ägaren funderat så mycket över heller. Jag blev avkastad på plan mark i typ 30 km/t.
Man kanske kan prova med att ha ett dunderstyrstål på ytterskidan om man kör rundbana. Men hugger det så är det nog färdigkört. :D
Användarens profilbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av Gunnar »

urk vilka fula portar :shock: du har inte kollat vad det är för grader på portarna?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Gunnar skrev:urk vilka fula portar :shock: du har inte kollat vad det är för grader på portarna?
Ja nog har man sett snyggare portar :lol:
Avgasdurationen ligger runt 169-170 grader, insug 136-137 grader, spol 122-123. Om jag nu har räknat rätt dvs, jag har inte kollat med gradskiva utan kollat på avståndet och räknat ut graderna själv. Men resultaten verkar stämma överens med en lågvarvig arbetsmotor.

Nu har jag som inte nån erfarenhet alls med det här så jag går bara efter tabellerna i 2 stroke performance tuning boken och lägger mig runt 8000 varv...

Jag tänkte iaf höja avgasporten så man hamnar runt 180 grader, det blir en höjning på ca 3,5mm.
Sen insugsporten tänkte jag bara matchporta för att få bort dom där kanterna, sen se vad man hamnar på för duration och jacka kolven efter det så jag hamnar runt 155 grader.
Spolporterna tror jag får vara som dom är i höjden, dom är som besvärliga att komma åt och jag litar inte riktig så mycket på mig själv än ;) Och 122 grader är iaf åt rätt håll, enligt tabellerna då. Ska dock försöka få bort kanten mellan alu och fodret.

Jag har tyvärr inga bra bilder på vevhuset men där såg det nästan ännu jävligare ut än vad t.ex insugsporten gör, enorma gjutkanter överallt. Så där går det att optimera flödet en hel del också.

Och när man nu ändå vet lite mer om motorn så måste jag ju kolla på pipor också.. Jag har iaf läst på mig lite om pipor och fattar nu precis hur dom funkar, vad varje del är till för osv.. Och det skulle väl minst sagt vara ett mirakel om den här pipan som jag kör med nu alls ger nån effekt på min motor, förutom att den låter mer då. Dessutom vill jag gärna ha dubbla..
Så nu finns det lite tanken om att bygga megafonpipor som dom körde med på 60 talet. Jag har börjat forska lite i dom och tror att en sån pipa som är måttgjort för motorn kan ge mer effekt än en pipa som är gjort för en annan motor. Dessutom är dom mycket kortare så dom tar mindre plats och plats är ju nånting som det är ganska ont om på en Elan :) En annan fördel är att dom är mindre besvärliga att bygga, och lättare att anpassa om man vill experimentera lite. Nackdelen är ju att dom inte är lika effektiva som riktiga pipor, man tappar det mesta av den sista funktionen som trycker tillbaks färsk blandning in i cylindern. Men som sagt tror jag att en måttgjort megafon kan funka bättre än att bara ta nån pipa och hoppas på att det ska funka.

Men åsikter är välkommen för allt det här är bara ett stort experiment för mig, det är inte att jag har hållt på med det tidigare men man har ju läst på sig lite iaf så man kan alltid hoppas att det kommer funka :)

Ang. styrningen och stabiliteten så har jag beställt såna här nu som höjjar, breddar, och flyttar skidorna en halv tum framåt också. Tanken är väl att få dit lite vässare stål också :)
Bild
Användarens profilbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av Gunnar »

låter som att du är på rätt spår...Vad är det för komp nu i motorn, klämspalt?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Kompet ska vara 9,0:1 orginal och packningen var 1 mm tjock.. Har inga grejer för att kunna kolla volymen på förbränningsrummet och hittar inga uppgifter om det heller, men jag tänkte göra en 0,5mm kopparpackning och se vad man hamnar på för komp då.
Kolven går fri även utan packning så plats finns iaf.
raceputte

Inlägg av raceputte »

Klämspalten kollar du med en bit modellera, eller lödtenn. Lägg tex.en lerklump ovanpå kolven och dra dit toppen med avsedd packning, dra runt motorn ett varv så du klämmer ihop leran, sen bort med prylarna och mät hur tjockt det är ute vid cylinderväggen, och hur brett det är innan domen börjar. Det finns tabeller för hur tjock klämspalt det bör vara, samt squischarean i procent av kolvarean.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Användarens profilbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av Gunnar »

Klämhastigheten ökar när du nu kommer att öka maxvarvet, om du redan nu har ett dåligt förbränningsrum och ökar maxvarvet. Då kan det bli så illa att motorn detonerar sönder vid det nya varvtalet.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Okej ja det ska då kollas upp. Lär dock vara rätt stor marginal även där med tanke på hur resten av motorn ser ut ;)

Ikväll har jag iaf suttit och räknat lite på kompet.. Om man utgår från 9.0:1 komp och vet slagvolymen så kan man ju räkna ut hur stor volymen med kolven i ÖDP blir. Har iaf kommit fram till att det är 39,69cc ovanför kolven. Då är allt ovanför kolven inräknat.
För att få upp kompet till 10,5:1 som det är på 775:an så måste jag bli av med 1,4 mm, det blir kanske lite väl mycket. 10,0:1 som 641 har så måste 0,97 mm bort så i princip blir det att köra utan packning isf, vilket jag inte riktig tror på. Men det jag hade tänkt, byta från 1,0 mm till 0,5 mm tjock packning, så borde kompet hamna på 9,5:1. Inte riktig så hög som jag vill ha det men det får väl duga så länge.

Fick även besked att veven är färdig, jag ska hämta den imorgonkväll tillsammans med nya kolvar och en packningssats :)
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson »

Hoppas verkligen du hinner klart tills Vilhelmina.. Skulle vara grymt trevligt.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Jag har lite ångest för Vilhelmina ;) Dels för att jag inte har så mycket förtroende i mina körkunskaper och dels för att det börjar bli full i min klass och jag vill inte lägga mig själv på listan innan jag är säker på att jag har nånting att köra med, vill liksom inte sno nån annans plats om jag kanske inte blir färdig. Inte för att det nu ska vara ett problem att bli färdig men man vet aldrig vad som händer.
Men hursomhelst tänker jag komma dit, om klassen skulle bli full innan jag har en körbar maskin så kanske jag kör SS:en istället i lilla fläkt klassen, eller så hänger jag bara med för att stödja teamkompisarna :)
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Ja de är ju sunda tankar som inte är egoistiskt.. Skitkul att vi får ett trevligt startfällt även till Vilhelmina. Om jag får gissa så kommer Vilhelmina sätta publikrekord. De händer inte mycket i Vilhelmina normalt sett och kommer de ett event så är dom där. Iaf om de är motor i inslaget..

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Brännström

Inlägg av Brännström »

Stämmer bra :wink: Långloppet uppskattas mycket i Vilhelmina! (Men visst har vi mycket, vi har Eneröd :shock: )
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Sten-Erik med vanen.. Mohahaha.

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Arctic5000 »

Jo jäklarns, hoppas inte han drar någon motionsdans på folketshus samma lördag för då lär det ju inte komma något folk :roll: :lol:
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
Skriv svar