Magnapull bekymmer.

Chassie, Drivlina, osv
Cyalume

Magnapull bekymmer.

Inlägg av Cyalume »

Hej.. Har just inhandlat lite nya saker till min Rotax 440. Efter en hel del bekymmer bl.a på Burkarcupen Innervik så blev det till sist att inhandla en ny medbringare och nya klackar så att man kanske ska få igång liket.

Då till mitt bekymmer. Klackarna slirar.. fortfarande...
Vafan (ursäkta svordom) med nya grejer ska det väl inte slira. Efter att ha rivit magnapullen 10 ggr fram och tillbaka så fungerar det att dra kanske 3 -5 gånger sen börjar den slira igen..

Någon som kan ha nå bra tips?.. Det är ju som att klackarna inte vill gå ut tillräckligt för att fästa.. :evil:

Någon som kanske sitter på en sprängskiss till magnapullen på en Rotax 440 från 77
Ski-doo Trapper 600 -77
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Fixa en presentation så fixar jag en sprängskiss ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson »

Du har garanterat problemet i den där kopparfärgade cylindern som klackarna skall greppa i. Har det slirat länge så har räfflingen nötts platt.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Swesled

Inlägg av Swesled »

Kolla så att klackarna är vända åt rätt håll.
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B
Cyalume

Inlägg av Cyalume »

Holländaren skrev:Fixa en presentation så fixar jag en sprängskiss ;)
Hej hopp nu finns en press ünder press så kolla och läs.. :D

Nu väntar vi bara på en sprängskiss.. :wink:
Ski-doo Trapper 600 -77
Cyalume

Inlägg av Cyalume »

Jag tror att allting sitter som det ska.. Sitter precis som innan dvs som innan jag bytte till nya saker. Men jag tror att jag kan ha kommit på varför klackarna inte vill ut.. Det sitter ju som ett "lock" längst upp som ska hålla fast alla bitar om man nu inte räknar med den lilla klämbrickan.. OCh jag tror att det är så att den håller fast kilarna så att dem inte kan komma ut.. För den börjar vara VÄLDIGT sliten så jag ska ta och kolla lite på det idag så får man se om de kan vara så... Men det skulle ju som sagt vara bra med en bild så man vet exakt hur alla blickor m.m ska sitta för det kan ju sitta fel..
:roll:
Ski-doo Trapper 600 -77
SuperAdam

Inlägg av SuperAdam »

Lägg upp en bild på brickan vetja.... eller "blickan" kanske det heter :lol:
Lättare att se vad du menar...

Felet kan även sitta i slutet av snöret vid handtaget, då jag av erfarenhet vet att klena underarmar leder till segstartade skotrar....
Proud owner of:
* Yamaha EX 440
* Ski-doo Formula 500

Tidigare synder:
* Polaris Indy Sport
* Yamaha ET 340 T
* Ski-doo Trapper 600
Cyalume

Inlägg av Cyalume »

SuperAdam skrev:Lägg upp en bild på brickan vetja.... eller "blickan" kanske det heter :lol:
Lättare att se vad du menar...

Felet kan även sitta i slutet av snöret vid handtaget, då jag av erfarenhet vet att klena underarmar leder till segstartade skotrar....
Fick av en helt underbar person en sida till en sprängskiss på min motor.. och av den att dömma så sitter allt som det ska.. Men.. jag ser att en hel del andra saker saknas.. så ang priset på skotern så skulle jag vilja pruta 50 öre på varje detalj som saknas.. :twisted: :twisted:

Sen så.. säg bara till.. Armbrytning vilken dag som helst.. I´ll kick your ass.. "Vato.."
Ski-doo Trapper 600 -77
Cyalume

Inlägg av Cyalume »

marino carlsson skrev:Du har garanterat problemet i den där kopparfärgade cylindern som klackarna skall greppa i. Har det slirat länge så har räfflingen nötts platt.
Hej. Vi kan säga så här.. Har helt nya klackar och helt ny medbringare som klackarna ska fästa i. Har haft ner och mätat hur mycket klackarna går ut i högsta läget och dom går ut 52mm medans hålet i medbringaren bara är ca 50 så den borde ju nypa men de gör den inte.. konstigt nog och till dig Swesled som jag skrev tidigare så sitter allt som de ska.. börjar tro att det kanske är nå fel på mina nya saker..
Ski-doo Trapper 600 -77
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Här har du då skissen :)

Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
Cyalume

Inlägg av Cyalume »

[quote="Holländaren"]Här har du då skissen :)

En liten fnundrering.. =P Var sitter nr 19?? Nu har jag inte hunnit leta åt den då jag är hemma men jag tänkte bara.. :D
Ski-doo Trapper 600 -77
Ozzy

Inlägg av Ozzy »

Du kanske måste såga små hack i Cylindern där klackarna ska hugga tag,
det var jag tvungen att göra på elanen.
Cyalume

Inlägg av Cyalume »

Ozzy skrev:Du kanske måste såga små hack i Cylindern där klackarna ska hugga tag,
det var jag tvungen att göra på elanen.
Hej.. jag har köpt en medbringare som ser ut som bild nedan så de ska hugga i dem..

Bild
Ski-doo Trapper 600 -77
Swesled

Inlägg av Swesled »

Cyalume skrev:
Holländaren skrev:Här har du då skissen :)

En liten fnundrering.. =P Var sitter nr 19?? Nu har jag inte hunnit leta åt den då jag är hemma men jag tänkte bara.. :D
Nr:19 är kilen som håller fast startsnöret.

B
Swesled

Inlägg av Swesled »

Sitter nr:9 och 10 rätt? det är spår på dom som greppar i varann, är spåren dåliga eller om det är felmonterat så fungerar det, men dåligt.

B
Cyalume

Inlägg av Cyalume »

Swesled skrev:Sitter nr:9 och 10 rätt? det är spår på dom som greppar i varann, är spåren dåliga eller om det är felmonterat så fungerar det, men dåligt.
Sitter rätt och båda är helt nya..

så... fortsätt komma med förslag så kanske man hinner få igång aset innan nästa år.. :D :D
Ski-doo Trapper 600 -77
SuperAdam

Inlägg av SuperAdam »

Hehe, låt inte så förvånad, har du aldrig blivit blåst förrut? :wink:
Det saknas inte alls delar på skotern, tvärtom är det brukligt i racesammanhang att LÄTTA maskinen, vilket någon tidigare ägare förefaller ha ordnat, så det slipper du nu, bra va! :D

Sitter medbringaren centrerat på svänghjulet?
Den gammla medbringaren gick då flytta fram o tebax en del......
Sticker klackarna tillräckling långt in i spåren på medbringarn?

Vi får ta en armbrytar/magnapullkonstruktions-kväll framöver låter de som...
Proud owner of:
* Yamaha EX 440
* Ski-doo Formula 500

Tidigare synder:
* Polaris Indy Sport
* Yamaha ET 340 T
* Ski-doo Trapper 600
Cyalume

Satans skit rotax lösningar...

Inlägg av Cyalume »

Vad är de för skit egentligen som blev tillverkat 1977.. Att det ska vara så svårt att få "klackarna" att inte börja slira efter 5 drag.. Helt nya saker.. men de ska ändå hålla på att jävlas.. Måste ju vara fel någon annanstans i närheten..

Köpte ju nya klackar och ny medbringare så att allt skulle vara i ny skick.. vad händer.. jo efter 5 drag är klackarna ner slipade och fäster inte längre.. Då tillverkade jag egna klackar i 5mm plåt... samma skit där.. höll i ca 5 - 10 drag sen slirade skiten igen..

Snart kommer de ut en billig Rotax 440 om jag inte får till de.. Dunkar väl ner en vätskekyld rev 800 motor i den och kör tills skiten brinner upp..

Någon som är sugen på en Trapper?? :evil: :evil:
Ski-doo Trapper 600 -77
Användarens profilbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Southern Hill Custom »

Orginal klackarna är MYCKET bättre än piratklackarna.

Jag har själv samma magnapull typ på min kohler, och det har faktist aldrig krånglat ( ta i trä).

Ett tips är att ta medbringare och magnapull från en tex rotax 447 och sätta dit. (Så gjorde jag när jag hade en Rotax 440 i min Rusch.)

// Lars
Skriv svar