Vart landade veteranreglerna?

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Soderberg

Inlägg av Soderberg »

marino carlsson skrev:Den regeln har vi haft även i år. Vad är en godkänd hjälm? Mina kanonkulehjälmar står de godkänd av SVEMO på tex.. Vi har ju haft som regel att man inte får komma i en ridhjälm/militärhjälm etc. Alla skall ha en godkänd hjälm helt enkelt.

Hjälp oss att förtydliga detta..
Godkänd av Svemo har inget med säkerhet att göra. Ska vi gå efter den tesen så kan vi lika gärna skippa ryggskydd, stänklappar mm mm. Dessa gamla hjälmar var värdelösa redan när de kom om vi jämför med dagens hjälmar. Jag själv har två gamla militärhjälmar i en papperslik plastblandning. De är godkända av Svemo, men inte sjutton kör jag i dessa för det. Enda gången de duger är om man kör retromoppe i ett mopperally mellan två fikastationer. Den hjälm jag använder idag är en ett år gammal X-lite 801R. Bara för att den idag rankas som en av de säkrare hjälmarna, betyder inte det att jag aldrig mer byter hjälm. Jag använder mina hjälmar i huvudsak för MC-körning, även om de även används nåra veckor till skoter. Efter 4-5 år köper jag en ny hjälm. Endast av en anledning....... säkerheten. Gamla AGV, Nolan, Nava mfl har dock inget på en tävlingsbana att göra oavsett vintage eller SM.

Mvh Ola :D
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson »

Visst är de synd att retroracingen har kommit dit hän att man inte ska kunna ha sin retroutstyrsel pga säkerheten`??
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Soderberg

Inlägg av Soderberg »

Det känns fel att du ser det så. Direkt du sätter dig på ett motorfordon med lite mer effekt än en cykel så bör man tänka på säkerheten. Retro i all ära, men skotrar, mopeder etc etc har sedan väldigt länge nått extrema hastigheter med tvåtaktare som hjälpmedel. Hastighetsrekordet med en 50 cc streamliner är på över 220 knutar och det togs i mitten på 1900-talet. Jag tycker det andas vintage racing lång väg, men inte skulle jag sätta mig på den moppen med en retrohjälm från 70-talet. Racing och utställning är två olika saker. Vintageracingen blir inte ett dugg sämre med säkerhetstänkande. Iallafall inte om du frågar mig.
Ola
Användarens profilbild
Hotpistons

Inlägg av Hotpistons »

Soderberg skrev:Det känns fel att du ser det så. Direkt du sätter dig på ett motorfordon med lite mer effekt än en cykel så bör man tänka på säkerheten. Retro i all ära, men skotrar, mopeder etc etc har sedan väldigt länge nått extrema hastigheter med tvåtaktare som hjälpmedel. Hastighetsrekordet med en 50 cc streamliner är på över 220 knutar och det togs i mitten på 1900-talet. Jag tycker det andas vintage racing lång väg, men inte skulle jag sätta mig på den moppen med en retrohjälm från 70-talet. Racing och utställning är två olika saker. Vintageracingen blir inte ett dugg sämre med säkerhetstänkande. Iallafall inte om du frågar mig.
Ola
Jo förvisso men när man står och pular på ockelbon över sista brant knicksen så tror jag inte man står och funderar över nån plastraketracer moppe eller hur grann hjälm man har utan då vill man nog bara komma ända upp :D
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
L-Å

Inlägg av L-Å »

Hej på Er!
Visst är det kul med Retro-klädsel & personligskyddsutrustning.
Så länge det är för ändamålet avsedda och godkända. Ex: hjälmar, det finns krav/rekomendationer vad det gäller ålder på Kevlar/Glasfiber när du kommer upp i SM-klasser. SBF & SVEMO har det spec. i sina Nationella Tävlingsbestämmelser. Tycker man nu inte att detta reglemente räcker till så vems regler ska man då följa. Det måste det vara upp till var och en att lägga ribban på sin egen nivå. Ex: en hjälm som är godkänd för en specifik sportgren ex Mc är godkänd så länge den är fullt funktionell och inte är synligt skadad, för då döms den ut vid bes. före tävling. Om ett olyckstillbud inträffar under tävling så kan delar av den personliga skyddsutrustningen ex: hjälmar dömas ut på plats. -Visst låter detta som att säkerheten är ganska hög. Jag själv har tävlat i många år och har bla. använt PELTOR hjälmen (SBF-bilsport) och den är ju helt underbar men den är så svag i "skalet", detta beror på att man har strävat efter att tillverka en lätt hjälm (viktregel: 850gr). - Jag tycker att vi ska på eget ansvar se till att det vi har på oss överenstämmer med dom baskrav som ställs av ex. Svemo. Med tanke på dom arr som görs, så tror jag att det räcker bra långt. Inom bilsporten så får man alltid "skriva på" sin anmälan & bes.protokoll, då har föraren kvitterat att han är medveten om dom regler som gäller, och har för avsikt att följa dom. - Skapa en kolumn i marginalen på anmälningslistorna så skriver jag gärna på att jag har nått vett i skallen. - Retro är helt rätt, om det är helt och funkar som det ska.
mvh L-Å
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Hade inte skrivit de bättre själv!

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av Gunnar »

Får man komma me en överladdad motor nästa år?
Svemo har ju sakt nej till lustgas...(förstår inte varför)

Men de är turbo jag tänkte på, är det okej?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Tripple from hell

Inlägg av Tripple from hell »

If it ain´t blowin it sucks !!!!
Blir det ex 440:n som ska få stressfläkt ???
ps. glöm inte att jag var först,i och för sig inte över mållinjen .
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Användarens profilbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av RetroR »

Gunnar skrev:Får man komma me en överladdad motor nästa år?
Svemo har ju sakt nej till lustgas...(förstår inte varför)

Men de är turbo jag tänkte på, är det okej?
Svemo är väl inte inblandade vad jag vet, så det går väl bra ladda med vad man vill..... :roll:
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Enligt mitt tycke i gas & turbo så hoppar vi över de bitarna.. De finns nog med andra sätt att få fart på maskinerna så börja inte bygga turboskotrar med lustgas i hopp om att få använda dem..

Nu till något jag klurat på ett tag med ännu ett inslag från i helgen!

De är så att jag vill få fler tjejer att kunna vara med så här kommer en sak att tänka på inför nästa år.
Lag som har tjejer kommer att kunna ta fördel av tjejernas poäng till lagets totalpoäng men tjejernas deltagande kommer inte att delas med poängen. Dock så måste ett lag bestå av minst 4st poängdelande förare.

Alltså, ett lag med pelle, martin, fredrik, åke, lisa & kajsa är till antalet 6st men poängen i laget kommer endast att delas med 4. Dock så kommer alla 6 resultat att räknas. Detta inte för att vara diskriminerande men jag tror de kan bidra med att ni grabbar kan locka med ett par brudar att delta.

Jag har även fått ett förslag till en klass för enbart tjejer där motorn inte har någon betydelse utan klassen delas enbart in efter kön. Dock för att inte göra de för ojämt vill jag sätta att max 400cc och upp till årsmodell 85. Alltså, en tjej som bara vill delta mot andra tjejer kan alltså ta en yamaha 340 och vara med och möta andra tjejer som tex kör ockelbo 300. Detta för att de tjejer som kom med förslaget tycker att killarna kör för hårt och att de känns roligare att möta bara tjejer. Tycker inte ni detta verkar rimligt?? En chans att få med tjejen i det här och dessutom chansen att få mer legal mektid då förståelsen över intresset kommer att stiga med omåttliga mängder.

Återigen är detta inte ett diskrimineringsförsök utan detta på önskan av tjejer som både kört och tittat på!

Att tillägga så finns själklart chansen kvar att anmäla sig som tjej till de övriga klasserna på de vilkor som gäller för dessa klasser.

Mvh Marino

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Ett annat införande till lagtävlingen är att vi kommer att möjliggöra för rena tjejlag att delta i en Klubbtävling där lag med endast tjejer kan vinna.
Alltså blir de 2 lagtävlingar nästa år. En för tjejer och en för killar. De lag som mixar förare deltar i herrarnas lagtävling då största antalet deltagare är killar.

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av Forsnäsmopar »

marino carlsson skrev:
Nu till något jag klurat på ett tag med ännu ett inslag från i helgen!

De är så att jag vill få fler tjejer att kunna vara med så här kommer en sak att tänka på inför nästa år.
Lag som har tjejer kommer att kunna ta fördel av tjejernas poäng till lagets totalpoäng men tjejernas deltagande kommer inte att delas med poängen. Dock så måste ett lag bestå av minst 4st poängdelande förare.

Alltså, ett lag med pelle, martin, fredrik, åke, lisa & kajsa är till antalet 6st men poängen i laget kommer endast att delas med 4. Dock så kommer alla 6 resultat att räknas. Detta inte för att vara diskriminerande men jag tror de kan bidra med att ni grabbar kan locka med ett par brudar att delta.

Mvh Marino

Helt klart ett intressant förslag, tåls att diskuteras.Bra sätt att locka in fler tjejer till nästa år.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

De verkar lovande med att få till en försäkring tills nästa år för förarna. En som inte kostar som SVEMO´s vill säga. Kommer förmodligen att landa på 350kr/säsong. Jag hoppas kunna komma med lite mera info till helgen. Tänkte bara meddela så ni vet att jag jobbar på de iaf.

Publik och funktionärer är redan försäkrade, åtminstånde på våra arrangemang. Som de verkar så kanske de går lösa så även andra klubbar kan lösa den biten. Men som sagt så kommer jag med mera info när jag har den.

Mvh Marino

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av RetroR »

marino carlsson skrev:De verkar lovande med att få till en försäkring tills nästa år för förarna. En som inte kostar som SVEMO´s vill säga. Kommer förmodligen att landa på 350kr/säsong. Jag hoppas kunna komma med lite mera info till helgen. Tänkte bara meddela så ni vet att jag jobbar på de iaf.

Publik och funktionärer är redan försäkrade, åtminstånde på våra arrangemang. Som de verkar så kanske de går lösa så även andra klubbar kan lösa den biten. Men som sagt så kommer jag med mera info när jag har den.

Mvh Marino
Låter ju kanon det...
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Nu har jag fått klartecken på att förarförsäkring kommer att kunna fixas tills nästa säsong. Dock till ett högre pris än de jag sist nämde men de är ändå inom rim och ranson.

Allt jag vet i dagsläget kommer jag att informera om på Lördag och så får vi tillsammans diskutera hur vi ska göra. Känns riktigt bra att äntligen kunna få andas ut när de är tävling som arrangör.

Mvh Marino

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av RetroR »

Låter bra, är detta något som även andra arrangörer av enklare tävlingar kan teckna? Eller är det bara för burkarcupen?
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Jag tar allt på Lördag. Du tänker väl inte arrangera något innan dess gissar jag.. :)

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av RetroR »

Haha..Nä men det blir fin fint!!
Evert

Inlägg av Evert »

Hur gick det nu i denna fråga?? , jag som inte hade möjlighet att stanna till middagen och kvällens aktiviteter :cry:
Yamaha STX-R 440 -76
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Tävlingen drog ut på tiden så jag håller på att se över om vi kan skapa ett forum under Motorveckan för fortsatta diskutioner.

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Skriv svar