Tjabba! tänkte fråga om någon har något tips på vad som kan vara fel, det är så att primärvariatorn ( ej orginal utan en phazer variator ) inte går isär helt vid tomgång. Om man rycker till kraftigt i yttreskivan efter att man stannat skotern så hör man ett högt "kling" och den går helt isär som den ska, men när man sen ska köra iväg så växlar den inte förräns vid 4500 varv och sedan drar den på remmen igen. Det är som att den fastnar, vi rengjorde variatorn i en maskintvätt för ett tag sen och bytte sammtidigt plast glidklackarna ( för att den växlade inte riktigt som den skulle ) . Det man märkte då var att variator korset gick tungt somsatan att styra för hand upp och ner i ytterskivan ( elr vice versa ) både före och efter rengöring samt byte av plastklackar, dock så drog den inte på remmen innan rengöringen. Prövade idag ( första turen för i år till och med ) att skruva loss variatorkåpan och röra ytterskivan för hand. Gick tungt somsatan, kunde trycka den innåt om jag hade ryggen mot en vägg och tog i allt jag kunde och sen orkade jag nästan inte dra ut den igen.
Vad kan vara fel ? Plastklackarna vet jag att de finns 2 olika typer för dom vi tog hade verkstaden beställt till en viking 540 men dom passade inte i den variatorn ( variatorerna såg likadana ut men jag minns inte om klackarna var för små elr stora ) men dom såg likadana ut som dom gammla klackarna i min ( dock vet man ju aldrig om de kan va skitsmå skillnader som gör att de blir fel, men dom såg likadan ut bredvid varandra ) så dom KAN ju vara för små som sitter i min men då borde den ju inte alls växla bra. Annars har jag ingen aning om vad som kan va knas, godset i variatorn kan väl inte svälla / krympa så någonting blir för trångt ? för de känns precis som att det är för trångt någonstans så att ytterskivan inte går lätt ( men den kanske ska gå skit tungt ? )
EDIT: Såg en grej till nu som kan vara en orsak, kollade igenom lite på forumet här och hittade en lista med fjädrar till YPZ variatorn, den som sitter i nu vet jag är till en SRV540 ( guld / vit ) och den har ju 27,6 i förtryck och 90 i sluttryck medans en ss440 fjäder har kring 30 i förtryck och runt 70 i sluttryck.. kanske inte har ngt att göra med att den drar på remmen men man vet ju aldrig.
Hoppas någon har nått tips på vad det kan röra sig om.
MVH Jonathan
SS 440 -82 Drar på remmen vid tomgång.
- Tom i gusta
Re: SS 440 -82 Drar på remmen vid tomgång.
tjena!
jag har har en ex 570 som drog på remmen. Provade allt! felet var att på bulten som går in i veven satt en bricka som tog i så att inte yttre skivan inte kunde gå tillbaka helt. Hade ochså ett klingande ljud/ Tom
jag har har en ex 570 som drog på remmen. Provade allt! felet var att på bulten som går in i veven satt en bricka som tog i så att inte yttre skivan inte kunde gå tillbaka helt. Hade ochså ett klingande ljud/ Tom
mina maskiner
ET 250-79
SS 440-83
Srv 540-83
VT 600-97
ET 250-79
SS 440-83
Srv 540-83
VT 600-97
Tackar för tipset men dessvärre så ligger inte felet där för mig :/ yttreskivan går ju dra ut sen för hand.. dock va ja å körde idag och märkte att när den är kall så åker den ut precis som den ska och drar ej på remmen, men den ska ändå inte gå så tungt att styra för han utan kåpa och fjäder. måste väl skaffa en ny primär.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW

- Kontakt:
Vet inte hur dom där variatorerna ser ut men jag gissar att det har blivit en skada på axeln som yttre skivan sitter på. Behövs inte mycket för att det ska gå tungt då. Så mitt tips är att plocka isär den igen och leta efter skador på axeln, hittar du några så får du fila till dom tills det går lätt igen 
Ski-Doo, om katten själv får välja
Tack för tipset! är nog där felet ligger för jag vet med säkerhet att det är små repor på axeln.. ser man direkt bara som den är nu om man tittar mellan skivorna i mitten, blir väl till att försöka sig på att fila. elr skaffa en ny.. orginal variatorn gör ju sin rätt i en SRX 440 - 78 
- marino carlsson
- Sponsor medlem

- Kontakt:
Det kan inte vara så att du dragit åt viktpinnarnas låsmuttrar för hårt. Dem ska kunna snurra för annars drar du ihop tornen och så går variatorn trögt.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Sitter bara bult och mutter på rullarna som vikterna går på.. själva viktern sitter ju bara i en stav som är helt lös, men rullarna rullade då bra så jag såg inget fel där.. nu har vi iaf smort variatorn på alla möjliga ställen där man kan smörja.. de är precis som att variator bussningen på yttre skivan är för trång
den går också tyngre då den blivigt varm. får plocka isär och rengöra ännu en gång tror jag.