citation 4500 variator

Chassie, Drivlina, osv
Filip L

citation 4500 variator

Inlägg av Filip L »

tjena! har en citation 4500 som ska trimmas och så men först tänkte jag fixxa variatorn som inte arbetar som jag vill, vill båda höjja tillslagsvarvet och varvet vid fullt gaspådrag...om jag förstått allt rätt så är de en fjäder i sekundär variatorn som bestämmer när mattan ska börja drivas? och sen vikter i primär variatorn som bestämmer hur "lätt" det ska vara för variatorn att växla ut.
var finns det att köpa sånt tillbehör och hur vet man vad som kan vara bra? ska lägga max effekt på 7500 och vill ha tillslaget på ca 5000 men har ingen aning om hur jag ska fixxa det

undrar också vilken olja jag ska använda i kedjehuset? var nog ett tag sedan den var bytt

mvh
Filip L

Re: citation 4500 variator

Inlägg av Filip L »

skriver vidare här ist för att starta ny tråd... om jag typ burkar eller kör där det lutar lite så blir den sur... det är väl en mikuni 32a som sitter där org om jag inte har helt fel... är det bara att ställa in flottören kanske?
undrar även om det är värt att fixxa dubbla gasare om jag ska använda den som lek-skoter och köra med dubbla hemmaknackade pipor samt lite mildare filning i cylindrarna? som jag förstått sjuter bränsle förbrukningen i taket med dubbla knasare?
snopro78

Re: citation 4500 variator

Inlägg av snopro78 »

Ang. variatorn så beror det helt på vad det sitter för variator i den, är det originalvariatorn med orange kåpa har man tyvärr små möjligheter att påverka. med hårdare fjäder höjer du tillslagsvarvet plus toppvarv, du kan säkert shimsa upp den en del innan den bottnar, prova lägg en bricka på några millimeter under fjädern. vikterna kan du slipa av eller svetsa på, men se till att du tar bort eller lägger på på samma ställe på alla vikterna. lättare vikter-mer varv.
det tråkiga med dessa variatorer är att du inte kan påverka rampens utfomning, som har en betydande roll i växlingens karaktär, då rullarna går mot locket och som blir som en ramp. ofta är dessa rullar så nötta att de blivit platta och glider istället för att rulla.
sitter det en tex. en comet 102, 108 eller en polaris p-85 har du oändliga möjligheter att påverka dessa faktorer.
sekundärfjäderns spänning avgör hur lätt sekundären ska växla ut, påverkar inte tillslagsvarv.
mvh Niklas
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
Skriv svar