Reglemente och klassindelning veteranracing (2008-09)

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Reglemente och klassindelning veteranracing (2008-09)

Inlägg av marino carlsson »

Detta reglemente är satt efter aktivt åhörande på individer som har ett intresse i veteranskotrar, många med ett långt kunnande. Även egna infallsvinklar präglar det utskrivna. Jag hoppas att ni kan ta er tid att läsa igenom detta noga och har ni en fråga så läs gärna en gång till å se om ni inte kan tyda svaret så slipper vi en massa onödigt kladd om saker som redan är skrivet. Jag vill ha kommentarer och kreativa ändringsförslag på det skrivna. Är det så att något känns fel så skriv en rad om varför så de inte bara står att de är olämpligt eller liknande. Är detta något som vi kan försöka testa till kommande säsong? Ös på så får vi se vars vi hamnar i slutändan.

Reglemente för tävlingar gällande veteranskoter

Förare: Då skoter får framföras av förare som har uppnått en ålder av 16år så känns de som en naturlig ålder för att delta även i veteranrace.

Klassindelning

Enstånk veteran: 1-cyl oavsett kubik, årsmodell -75

Enstånk: 1-cyl oavsett kubik, årsmodell 76-85

Lilla fläkt: 2-cyl Fläkt/fartvindskylt upp till 400cc, årsmodell -85

Fläkt veteran: 2-cyl Fläkt/fartvindskylt 400cc och uppåt, årsmodell -79

Stora fläkt: 2-3-4-cyl Fläkt/fartvindskylt 400cc och uppåt, årsmodell -85

Vätskekylt: Vätskekylda maskiner oavsett cyl-antal, årsmodell -85

Bredband: Bredband (50cm) & dubbelband oavsett cyl-antal, årsmodell -85

Modifierat: Fritt cyl-antal, fri kubik, fri kylning, fri matta, framvagn, årsmodell -85

I alla klasser gäller fri trimning/modifiering inom klassens årtalsbegränsning. Gäller ej pipor, förgasare, variatorer och bromsar som lämnas öppet i alla klasser.

I alla klasser utom ”Modifierat” är högsta tillåtna kamhöjd på matta 32mm.

I alla klasser utom i ”Modifierat” är dubb & framvagn otillåtet, järngräv är tillåtet i alla klasser. Framvagn är endast tillåtet om modellen saluförts med framvagn men fortfarande endast tillåtna i klass Modifierat (Med detta menas att man inte kan montera egen framvagn på tex en ET340 och sen ställa upp i modifierat). Dock får ombyggnad av framvagn till bladfjädring göras om originalfjädringen stummas (Ex så kan man stumma en SRV och bygga bladfjädrat för att kunna köra i klass "Stora fläkt")

I alla klasser gäller föraransvar att hålla sig till regelrätta årgångskrav etc. då vi omöjligt kan ha tid/möjlighet att kolla alla skotrar. Alla förare som startar får före, under & efter tävling lämna in en protest om misstanke finns om regelbrott hos annan förare. Den förare som lämnar in protesten skall kunna bevisa att skotern inte följer klassindelningens regelverk. Kan inte den ansvarige föraren till maskinen vid kontroll bevisa motsatsen klassas maskinen om och intjänade poäng raderas. Föraren av den omklassade skotern får dock fortsätta tävla utan vidare repressalie såvida de vitala delarna är av tidigare härkomst än -85.

Regler övrigt

§ Arrangören, eller av arrangören tillsatt domare, kan när som helst under tävlingens gång avbryta tävlingen om inte säkerheten går i första hand. Arrangören är inte återbetalninsskyldig av startavgifter. Tävlingen kommer att strykas ur cupen och eventuella placeringar, om det är i slutskedet, från specefik tävling stryks.

Protest: Protester skall inlämnas skriftligt senast 30min efter avslutad tävling tillsammans med en avgift på 100kr till sekretariatet.

Kortslutning: Skotern skall vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen skall utlösa åt alla håll samt vara väl kopplad till förare med utlösande lina.

Färdbroms: Minst en effektiv färdbroms skall finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas. Krav gällande årgångsindelning gäller inte bromsar då fri uppdatering tillåts.

Stänkskydd: Skotern skall vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att den kan fånga upp bråte som lossnar. Stänkskyddet skall vid obelastad maskin ej vara längre från marken än 100mm och vara av stabil konstruktion.

Strålkastare: Strålkastare skall vara bortmonterade eller skyddstejpade så vid eventuell skada ej glasbitar lämnar skotern.

Variatorskydd: Skotern skall vara utrustad med tillfredsställande variator och remskydd samt vara väl fastsatta.

Bakre varningsljus: Skoter bör vara utrustad med ett varningsljus visande rött sken, förare utesluts ej pga avsaknad dock uppmanas man att försöka lösa problemet.

Styrskidor: Styrskidor skall i framkant ej vara spetsiga. Tillfredställande upphöjd avrundning krävs, dock utan måttkrav.

Vindruta: Vindruta bör och rekommenderas att avlägsnas från skoter, dock inget krav.

Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² rekommenderas att täckas av galler eller dyligt material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.

Tävlingsnummer: Skotern skall vara försedd med minst två och högst tre tävlingsnummer. Två nummer skall vara placerade utmed varsin sida på skoterns framdel. Valfri design på skyltar & nummer men med krav på tillfredsställande synlighet. Tävlingsnumren bör hålla ett minimått på 150mm och vara av fylld karaktär. Numren skall också vara av brytande färg från bakgrunden. Vitt mot svart eller svart mot vitt rekommenderas.

Skyddshjälm: Vid framförande av fordon under anordnad tävling skall hjälm av stadig modell användas. Hjälmen skall ha en bra anordning för att kunna låsas mot förarens huvud. Skinnhjälmar, ridhjälmar etc kommer inte att godkännas.

Skyddsglasögon: Skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri modell.

Klädsel/skyddsutrustning: Retro klädsel är ett klart lyft för framförande av veteranfordon. Dock rekommenderas ryggskydd och axelskydd. Handskar rekommenderas och skor av kraftig modell är ett krav. Skyddsutrustning är en billig försäkring.

Startavgift: Startavgift gällande veteranskotertävlingar bör hålla ett symboliskt värde, dock tillfredställande för arrangörens utgifter, vid körningar då giltig förarförsäkring saknas.
Vid tävlingar då olycksfallsförsäkring erbjuds får försäkringens kostnad styra prisbilden på startavgiften. Försök att ta in intäkter för omkostnader via förtäringsmöjligheter, publik & sponsorer hellre än att låta förarna betala. De är dock dem som skall krydda arrangemanget.

Besiktning: Besiktning av fordon kan ske sporadiskt vid misstanke om regelbrott. Ansvaret vilar hos föraren att fordonet följer gällande regelverk och att säkerhetsutrustningen är väl fungerande. Obligatorisk besiktning sker endast om arrangörerna anser detta nödvändigt.

Anmälan: Anmälan skall göras inom utsatt tid för sista anmälningsdag. Vid ankomst på tävlingsdagen skall startavgift och ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat senast två timmar, om ej annat anges, innan utsatt tid för tävlingsstart.

Arrangörens ansvar

Att köra veteranskoter skall vara roligt och enkelt. Att titta på veteranskotrar skall vara underhållande och återblicksgivande. För att detta skall kunna uppnås måste arrangören vara väl förberedd och ha tänkt igenom följande punkter.

Marknadsföring: Att få deltagare till sitt arrangemang kan många gånger vara svårt om man inte använder sig av rätt kanaler. Internetforum av intressets härkomst är en mycket bra kanal för att locka till sig förare. Även en viss publik vistas bland forumen. Som mål skall man ha att så många som möjligt skall ha haft chansen att uppmärksamma tävlingens gällande information. För att uppnå detta bör man i tid planera inför en kommande tävling. Kan man inte sätta ett klart tävlingsdatum bör man gå ut med informationen om att en tävling kommer att äga rum med ett preliminärt datum.
Media skall kontaktas för att få ut detta till gemene man. Vid kontakt med media skall man vara väl förberedd och klar med vad man skall säga. Att ha något specifikt att locka med är att rekommendera. Media uppskattar det exceptionella.
Annonsering och affischering bör göras lokalt och gärna i grannkommuner. Bestämmer man sig att annonsera två gånger så lägg första annonsen tidigt och den andra just innan tävling. Då har deltagarna tid att färdigställa, alt anskaffa ett fordon. Publiken ges då utrymme att planera in tävlingen innan annat fyller kalendern. Se också gärna över närliggande kommuners aktivitetskalender så inte arrangemanget krockar med liknande eller andra stora event.

Tillstånd: Innan tävling ha klart med tillstånd från bestämmande myndigheter. Myndigheterna kan vara markägare, miljönämnd, kommunen och polisen. Polisen måste alltid ge sitt tillstånd för att arrangemanget skall räknas som godkänt. Skall tävlingen arrangeras av klubb/förening tillhörande SVEMO så bör samråd med tidigare nämnda äga rum.

Säkerhet: Att enligt polisens krav och sunt förnuft, eftersträva god säkerhet för både förare och publik. Publik bör ej ha fritt tillträde till tävlingsdepå under pågående tävling. Tävlingsområde bör vara väl avspärrat och anvisat publikområde väl markerat. Om publik skall tillåtas vistas i tävlingsdepå bör detta finnas med i inbjudan till tävlingen så förarna är medvetna om detta. Avsatt tid bör finnas för publikens tillträde i tävlingsdepå. Avsatt tid rekommenderas att läggas i anknytning till planerade pausstopp. Detta för att minska “dötid” för publik. Närmast liggande Akutmottagning skall meddelas i god tid om plats och datum innan tävling så de kan vara i beredskap vid nödvändig utryckning. Även om polisen ej kräver sjukvårdspersonal så rekommenderas detta.
I polisens tillstånd specificeras krav på utrustning så som brandsläckare och annan rekvisita.
Funktionärer som rör säkerheten bör vara väl informerade om sin uppgift och funktion.

Tävlingsupplägg: Tävlingens upplägg bör vara väl förberett så ett bra flyt kan uppnås på tävlingsdagen. Placerings- och tidslistor bör vara förberedda innan tävling. Ett fungerande sekretariat underlättar tävlingens helhet och en fungerande tävling skapar ett vidareintresse hos deltagare.

Speaker: Mycket uppskattat då publiken informeras löpande om vad som händer.

Förtäringsmöjligheter: Då tävlingar av dess slag ofta är en process som utspelar sig under en utsträckt tid rekommenderas att förtäringsmöjligheter finns för besökande i området.
Senast redigerad av marino carlsson den 11 nov 2008, 02:22, redigerad totalt 4 gånger.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS »

helt fantastiskt och mycket utförligt skrivit, snyggt jobbat marino :!:
Användarens profilbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Hirth »

Mycket bra Marino!!
m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe »

Ja....mycket bra.
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Användarens profilbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Southern Hill Custom »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Mycket bra jobbat.

// Lars
srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av srxjanne »

:D de må jag säga,ord och inget "valler".SERIÖST!

Mvh Janne
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Jag har lagt till i reglementet att förare skall ha uppnått en ålder av 16 år för att kunna delta. Tycker ni vi bör ändra det så säg till?

Det låter bra det här, enlighet råder på Retro vilket gör att vi nu ser fram emot en vinter fylld av blårök och smilegropar. Jag lämnar tills på Söndag kväll den 25/5 kl. 23.59 att lämna vidare önskemål om ändringar. Efter detta skriver vi fast dessa regler som en fingervisning för övriga arrangörer av Veteranskotertävlingar. Kanske någon Moderator vill klistra fast Reglementet på något Fortknox-säkert ställe så de aldrig kan försvinna.

Tack för att ni aktivt deltagit med synpunkter och jag ber om ursäkt om jag lät brysk för ett tag men de kändes som ett ont måste för att vi skulle kunna enas om något rimligt istället för att denna diskution som så många gånger tidigare bara spårat iväg och ingen orkat bry sig längre. Nu verkar detta ha resulterat i något vi kan stolt säga att vi på Retro skoter tillsammans medverkat i och jag vill skänka en stor varm seriös applåd till Moderatorerna för detta oerhört seriösa forum.

Klapp Klapp Klapp!!

På återhöranade!

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS »

det tackar vi å bugar för :P
Senast redigerad av PLUSSS den 25 maj 2008, 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
El Presidente
El Presidente
El Presidente
Kontakt:

Inlägg av El Presidente »

Är det inte bättra att vi klistrar reglerna i Tävlingar & Arrangemang?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Z 440 :mrgreen:
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
Kronjocke

Inlägg av Kronjocke »

Jaa,,Det här verkar bra :lol:
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

Jag tycker verkligen inte att man ska ha nån limit på hur gammal man måste vara.
Inte bara för att jag är under 16, utan för att jag vet att det finns många yngre som har intresse för motorer och har gammelskotrar ståeende hemma som bara väntar på att race:as med.
Och om dom kommer att måsta vänta med att få köra finns det risk att skotrarna skrotas eller att intresset dör ut.

Och dessutom körs det väl på inhängnat område, å då behöver man väl inte vara 16 eller ha nåt körkort?
Fast man borde ha en limit iallafall så att de inte kommer en massa tieåringar å kör ihäl sig. Vad säjs om 13 - 14?

Vidare anser jag att man inte ska behöva trimma för att ha någon chans i race:en. Kan vi inte införa en stock-klass där allt måste vara orginal?

Det var min åsikt det. /Mattias
Senast redigerad av Lindh den 26 maj 2008, 15:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av RetroR »

Vad sägs om 1985 eller tidigare på både förare och skoter.. :)
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Igentligen retro så har du rätt i de du säger.. Det krävs en viss mognad för att framföra dessa maskiner. Problemet är att de som är född 86 kommer aldrig att få vara med än hur gammal de blir..
Inte en dag under 16 år är då minimigränsen.. Intresset för bilkörning dör inte ut bara för att man måste vänta tills man är 18år så de köper jag inte för 5 öre.. Dessutom så om man ska ha med minderåriga så kommer polisen att ställa sånna krav innan de godkänner inhängnaden så de blir bara besvärligt för arrangörerna. Jag har frågat en gång redan då de var en pappa som frågade om hans son fick vara med med deras vässade barnskoter.

Jag tycker hellre att man ska ha typ 20 års gräns då de faktiskt helt ärligt krävs lite mognad för att delta. Tror inte vi hade mer än de ryms på en hand förra säsongen som var under 20¨år. Ett annat veteranskoterreglement jag har läst så var de 30års gräns för att vara med och de finns garanterat en orsak till varför de var så.

Tyck gärna till i denna fråga ni andra då de är viktigt enligt mig..

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
ElanDude

Inlägg av ElanDude »

RetroR skrev:Vad sägs om 1985 eller tidigare på både förare och skoter.. :)

instämmer helt! :D
Go Cat Go-El Tigré -76
http://elan.kalltrim.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS »

ja jag vill nog ha minst en stabil 16 årig människa som inte tappar skotern på banan så att den dunkar in i mej eller publik.., för det är ju enklare att köra en nyare maskin, än en klappslut bladfjäder
upphängning :P

så.. 16 år och äldre
Användarens profilbild
Lindh

Inlägg av Lindh »

marino carlsson skrev:Igentligen retro så har du rätt i de du säger.. Det krävs en viss mognad för att framföra dessa maskiner. Problemet är att de som är född 86 kommer aldrig att få vara med än hur gammal de blir..
Inte en dag under 16 år är då minimigränsen.. Intresset för bilkörning dör inte ut bara för att man måste vänta tills man är 18år så de köper jag inte för 5 öre.. Dessutom så om man ska ha med minderåriga så kommer polisen att ställa sånna krav innan de godkänner inhängnaden så de blir bara besvärligt för arrangörerna. Jag har frågat en gång redan då de var en pappa som frågade om hans son fick vara med med deras vässade barnskoter.

Jag tycker hellre att man ska ha typ 20 års gräns då de faktiskt helt ärligt krävs lite mognad för att delta. Tror inte vi hade mer än de ryms på en hand förra säsongen som var under 20¨år. Ett annat veteranskoterreglement jag har läst så var de 30års gräns för att vara med och de finns garanterat en orsak till varför de var så.

Tyck gärna till i denna fråga ni andra då de är viktigt enligt mig..
Happ aja :(...

Dedär med en klass där man inte får trimma då?
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Regler och klasser äro diskuterat klart. Välj en klass där man passar och vill man vinna så trimma tills de räcker till. Den som kan mest vinner mest.. Är de inte så de heter i Odsettreklamen?

Mvh Marino

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
ocklahomare
Kontakt:

Inlägg av ocklahomare »

Mycket bra jobbat Marino!
Hirth me!
Jörgen
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Jörgen »

Happ aja :(...
Dedär med en klass där man inte får trimma då?[/quote]

Du ska inte misströsta om konkurenterna
har trimmat ! ( det är få som lyckas )
Nä.... "tunna" skotern du har, det kommer att räcka långt.
Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Klassindelning och nummerlappar

Inlägg av Pinjongen »

Jag vet inte om det är fler som jag som har planer att bygga nåt special till nästa år. För att förenkla besiktningarna borde det vara bra att klassa
in skotern till den första tävlingen för säsongen som den deltar i. Det vore också bra då att bestämma olika bakgrundsfärger på nummerlapparna beroende på klasstillhörighet.
Det är ju inte så dyrt att ordna egna nummerlappar, mina kostade 200:- tror jag. Det blir lättare för publik och funktionärer att bedöma resultat om nummerlapparna har olika bakgrundsfärg. Och det skulle underlätta besiktningarna, det tar längre tid när det är många klasser och det kanske kommer många specialbyggen som det blir diskussioner om.
Skulle tro att det är fler som jag som tänkt bygga nåt special men vi måste vara säkra på att klassindelningen görs utifrån motorvolym, årsmodell och kylning oavsett chassi så länge det är original fjädring samt att motor och chassi är årsmodell före 1985.

Angående traktordragrace så kanske vi får se nåt sånt här:

http://www.youtube.com/watch?v=VPeXW41dj44

/ Robert Andersson
Skriv svar