Ja då var första kolven för den här säsongen förstörd.. Är det nån som har lyckats med det så här tidigt?
Vi hade motorn på bromsbänken för att se hur den beter sig i orginal utförande.. På söndag hann vi bromsa upp till 6000 varv sen tog det slut bränsle i bänken. Så vi fortsatte igår då och skulle börja på 6000 och sen upp mot 8000-8500 nånstans för att se var effekten ligger nånstans. Resultatet vi hade fått kvällen innan såg ganska lovande ut, vridet var fortfarende på väg upp vid 6000 varv. Och detta helt oportat och med en värdelös förgasare och avgassystem.
Vi började alltså på 6000 igen, men nu hade det plötsligt försvunnit nästan 10 hästar. Testade 6500 då men det såg inte bra ut heller, alldeles för låga värden. Vi stannade för att kolla över den och upptäckte då att clipset på nålen hade lossnat så nålen var lös. Visade sig att någon (och det var inte jag för en gångs skull) hade glömt att sätta dit låsbrickan som håller gasvajern och nålen på plats, vilket då antagligen har gjort att nålen har fladdrat runt lite och till slut lossnade clipset och nålen ramlade ner. Clipset låg kvar som tur var och hade inte hamnat i vevhuset.
Nåja det förklarade ju saken iaf, så vi satte tillbaks allt som det ska sitta o skulle fortsätta. Nu känndes det som att det gick tungt att dra i snöret och den ville inte riktig igång heller.
In i garaget med bänken och plockade bort toppen.. Och ja där såg det ju inte så vacker ut. Kolven och avgasporten var helt vita, där har det gått något varmt kan man säga. Tur att vi slutade köra så fort annars hade det slutat betydligt värre än såhär. Nu var det bara kolven som blev kass, inga skador på cylinderväggen trots att det var ordentliga skrapmärken på sidan av kolven som inte fanns där förens igår kväll.
Kolven är inte hela världen som tur är, nya kolvar är lätt att få tag i och jag hade ändå tänkt byta ut den. Men lite synd att vi inte fick göra en ordentlig bromsning. Nu ska jag sätta igång och porta o se vad vi hamnar på för effekt o vars det ligger nånstans..