Nu så är man med veteranare igen. Efter att jag sålde min Aktiv 600 i hösts, så började man att köra sådantdära modernt tjafs från andra sidan pölen.
När jag sålde min Aktiv 600 så hade jag en Spirit 500 liggande som var skuren på vänstra cylindern efter varmgång. Bestämde mig för någon vecka sedan att renovera upp motorn till något framtida projekt.
Efter att ha varit och kikat lite på Burkarcupen så blev man sugen på att ställa upp, så jakten på en veteranare utan motor drog igång.
Så igår skickade en kompis över en länk till en annons på Blocket där en Arctic Cat Panther ville byta ägare. En tidigare ägare hade byggt om motorfäste och grenrör för att passa en Spirit 500-motor, så beslutet var inte svårt att ta.
Så idag blev det att fara bort och kika på liket. Efter att ha prutat en hundring för sakens skull, så skrevs ägarpappret på utan att fundera så mycket. Upp med skotern på släpvagnen min och en tur hem till garaget med den.
Slängde fast motorn på motorplattan och drog fast den för att sedan tanka upp, byta bränslefilter och några ny slangar till förgasaren bland annat. Tänkte, jag drar ett ryck och hör vad som händer. Döm om min förvåning att motorn gick igång på första rycket efter renoveringen. Lät den gå en liten stund tills hela garaget var tvärfullt med tvåtaktsrök. Hittade knappt ut till garagedörren på grund av all rök =)
Nu så blir det att ställa iordning skotern för nästa års Burkarcup.
Har inte hunnit ta så många bilder själv än, så håll till godo med bilderna från annonsen.