Världshistoriens mest utslitna Indy?

Bilder och information om din egen skoter
einar

Världshistoriens mest utslitna Indy?

Inlägg av einar »

Ja alltid roar det någon :lol:
Köpte den utan motor för jag minns inte hur mycket, en femhundring kanske. Inga papper 8mm lågkammsmatta och i stort sett allt utom sekundärn är mer eller mindre slut i den. Om jag inte minns fel så ska den ha varit en gammal tävlingsmaskin och det kan ju förklara skicket och inga papper.
Motorn i den är en Rotax 503 från en Lynx Finlandia 82a som var min första skoter. Nog pratat.

Bilder från i somras
Bild

Bild

Lågprofil
Bild

Rak och fin
Bild

Plastgallret blåste av under en höghastighetsfärd
Bild

Dåliga framdämpare därav lowriderstuket
Bild

Bild

Ca en och en halv motorkudde kvar därav spännbandet
Bild

Hemmabyggt
Bild

Bild

Motorplatta från en ockelbo tror jag och ett styrstag av ett vattenledningsrör då det gamla i alu gick av
Bild

Bild

Bild

Anpassat med vinkelslip och slägga
Bild

Förgasarn hängde på trekvart i våras så gummit lagades med några varv eltejp. Funkar än
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Elsystemet från helvetet. Alla kablar är skarvade minst två gånger och aldrig med samma färg och sällan med samma typ av kabel (FK och högtalarkabel bl annat)
Bild

del 2
Bild

Satt en trecylindrig vattenkyld rova i den en gång i tiden. Ca 1500mil MED vajer och säkert dubbelt mer utan
Bild

Bild

Fotsteget lagat med ett bultat 6mm plattjärn
Bild

Och slutligen har jag spelat in en film om den
http://www.youtube.com/watch?v=kidg199ku-I
Senast redigerad av einar den 21 sep 2010, 14:42, redigerad totalt 4 gånger.
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Användarens profilbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Re: Världshistoriens mest utslitna Indy?

Inlägg av Laser »

Fullt fältmässiga modifieringar och reparationer :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
einar

Inlägg av einar »

Kan tillägga att vändhjulens lager smattrar, brummar och vibrerar och det blev inte bättre av att det sista jag gjorde innan parkeringen ute var att leka runt i vatten och gegga så det skrek lite första gången jag körde runt mattan efter det.
Alla boggihjulen har övergått till glidlager då man ser kulorna i lagren och hjulen ligger på tvären och snurrar pga glappet.
Kedjan och dreven mår inte bra då dom kuggar över de få gånger mattan har grepp och oljan rinner rakt genom och packboxarna i huset har förintats med ett väldigt glappt drivaxellager som följd :mrgreen:
Jag spände kedjan i vintras då den inte gick att köra med kuggandet och då var det dra åt med handkraft som man ska + 4 varv med spärrskaft 8)

Ända skotern jag varit med om att kunna köra fast på en skottad gårdsplan :roll:
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Användarens profilbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Laser »

Låter väldigt slut.....på gränsen till helslut :lol: fast det finns säkert nån mil till att ta ut :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av sleed »

ja den där verkar ha betalt sig ialf,
svart å gult
einar

Inlägg av einar »

Stadiet helslut har den passerat för länge sen :D Otroligt nog så har den faktiskt fungerande broms (med en skiva som glappar 5cm i rotationsriktningen och totalt nerslitna bromsklossar), fram och baklyse och handtagsvärmare.
Däremot en trottel som fryser fast och ingen dödare är ingen höjdare.

Antingen kommer jag sälja motorn med resten på köpet eller så fixar jag iordning variatorn så den kliver av remmen nån gång och kör lite till :P
Och ev bultar i lite vinkeljärn i mattan så den drar lite :mrgreen:
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Bolis

Inlägg av Bolis »

einar skrev:
Antingen kommer jag sälja motorn med resten på köpet eller så fixar jag iordning variatorn så den kliver av remmen nån gång och kör lite till :P
Och ev bultar i lite vinkeljärn i mattan så den drar lite :mrgreen:

Man blir nästan sugen på att bjuda dig en femhunka för liket bara du släpar den på tippen... ;)
Ockelbo 300 -73 polis
A-C Panther 5000 -79
Lynx 5900 -83
Lynx 20 -6?
Skiroule laser 440 -75

Snöskroters Piteå
http://www.snoskroters.se" onclick="window.open(this.href);return false;
einar

Inlägg av einar »

Såld :thumbright: ;)
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
einar

Inlägg av einar »

Bygdens brutalaste skoter är tillbaka :thumbright:
Bild

Framskottad och framdragen med svensk råstyrka :mrgreen:
Bild

Bild

Bensinpumpen läcker som ett såll så det blev en ny bensintank på den som även går att prajma med då primerpumpen är slut.
Bild

Gjorde en nätt liten fastkörning bland stubbar, träd och stenar när jag kom av spåret
Bild

tur att det inte är så långt hem :P strök tallen med fotsteget :)
Bild

trampa en väg med ockelbon och fram med bogserlinan
Bild

Backade ju såklart på fanskapet så en baklykta gick åt helvete. Den jag bytte i somras såklart :evil:
Bild

Men ner kom den iallafall. Fjädern till starten hakade sig så det blev demontering
Bild

Passade på att kolla kedjehuset när ljuddämparen ändå va borta. Inte många droppar olja som rann ut. Det mesta rann ut den första kvarten förra året när jag hällde i ny olja :lol:
Bild

Kan inte finnas packboxar kvar runt drivaxeln när jag hittade ett björklöv och jord på botten i kedjehuset
Bild

Och lite metall som ser ut att vara en lagertätning, vältuggat var det då iallafall :mrgreen:
Bild

Och så skulle jag åka över vägen och tog fart för att komma över snöplogkanten som jag brukar göra med ockelbon. Det jag inte tänkte på är att fjädringen har säckat ihop så den är låg som fan i fronten vilket resulterade i att jag landade på motorn och har grymt ont i ryggen :roll:

Men den går så vem vet vad som kommer hända med den nu :mrgreen:

edit: Jag startade den utan variator första gången och har konstaterat att jag måste av med hattarna på motorn och kolla om vevstakarna är på väg nånstans :mrgreen:
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
RajdLaser_
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ »

absolut råcrosskörning , den är inte inte precis hel om man säer det som så, eller så blir det ett roligt renoveringsobjekt där det mesta byts :P :thumbright:
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)
einar

Inlägg av einar »

Ett vältuktat chassi utan papper med tillhörande utslitna delar är inget att kosta på så jag byter bara det absolut nödvändigaste för att den ska gå :) På tur är nog en membransats till soppapumpen för bensin är dyrt :cry:

Den är roligast som tukträser där man inte behöver vara orolig för nån bula här och spricka där :mrgreen:

Kollade kompen på motorn idag och den ligger på ca 8,7kg per cylinder :mrgreen: Dessvärre dåliga lager som kanske skulle behöva bytas :|
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
einar

Inlägg av einar »

Det verkar som att den kanske blir ett renoveringsobjekt endå. Efter att ha studerat reservdelskatalogen 1985-2009 så har jag kommit fram till att den hör hemma i det här forumet :)
Andra och tredje siffra i modellnumret (överst) är årsmodellen
Bild

Alltså ska den vara en 82a så den är nog inte helt vanlig. När kom indyserien och den individuella framvagnen?
Och är det någon som kan skaka fram mailadressen till polaris så man kan skicka dit modellnumret och ev få reda på vad det har varit. Nu är jag nyfiken :mrgreen:

Det verkar vara omöjligt att ta reda på hur indy 82orna ser ut :roll:

edit: Det verkar vara en Indy 500 1082 Då det bara fanns två indymodeller 1982, en 500 trippel och TX-L 340
http://www.gooselakeauto.com/82brochure.htm
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
einar

Inlägg av einar »

Den som söker han finner
Bild
lite skillnad mot hur den ser ut idag
Bild

Den verkar ha blivit moderniserad under åren men många delar finns kvar ex hastighets och varvräknare.

Nu sitter jag med samvetskval. Ska jag fortsätta risa ner den och slutligen skrota den eller börja samla delar och renovera den en vacker dag eller donera den till någon som vill renovera den :roll:

Cutlassar har jag sett många men aldrig en så gammal indy. dom verkar ju inte växa på träd som det verkar.
1980 verkar det som indy och ifs framvagnen kom.

Vad ska jag göra med den?
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
lynx535

Re: Världshistoriens mest utslitna Indy? (500 1982?)

Inlägg av lynx535 »

Jag tycker att du ska fixa till den
Aktiv sc20
Ski-doo Prototyp långbandad bredbandare från början på 70talet
Winha 32 -71 ska vara körbar innan vintern är slut
Lynx 535 -79 rustas upp
ski-doo citation 300 -79 (ska ner 377 där snart)
Yamaha BR250T -87
Arctic-Cat eltigre EXT 530 mountain Cat -90

skotrar jag har haft:
Rajd 46 skrotad
Aktiv sc4 skrotad
ski-doo nordic -85 skrotad delar finns kvar
Yamaha br 250T 1987 Skrotad
Lynx 530 -80 skrotad delar finns kvar
Yamaha sw 440 X2 197? skrotad delar finns kvar
Arctic-cat jag 1978 SÅLD!
Ski-Doo olympiqe 1977 SÅLD!
Arctic-cat pantera 1978 SÅLD!
Användarens profilbild
skrotsamlarn

Inlägg av skrotsamlarn »

Hade det varit min skulle jag gjort som jag alltid gör: Betrakta den som en blivande samlarraritet, Samla massor av onödiga fakta, ställa'n på logen och fundera på storslagna renoveringsplaner som sen naturligtvis inte skulle sättas i verket, men jag skulle tro på dem själv! :D
Dessutom skulle jag va för dumsnål för att köpa de bra billiga delar jag erbjuds vilket jag sen skulle gräma mig över och älta till leda över nån ljummen öl många år senare när delarna är både mer svårfunna och dyrare...
Så gör jag med allt gammalt jag har, så nån annan sanning kan jag inte se! ;)

Äh, dä klart skotern skä lagas ôpp, det är ju bara det trasiga som är dåligt! Håller helt med om att så gamla Indys ser man inte och man ser ju mellan raderna att du egentligen vill pedantrenovera!
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"
einar

Inlägg av einar »

Ja när jag fick reda på årsmodellen och när jag sen sökte på polaris indy 500 1982 mm. och fick EN träff blev jag jävligt sugen att renovera den :P 340 varianten verkar det finnas några av men just 500 är ovanlig. Centurion verkar mer vanlig. Sen verkar det som att det finns fler modeller bl annat en 600 och en cross country.
Skulle haft mailadressen till polaris och skickat dit modellnumret på den så jag vet exakt vad den är.

Sen om jag ska renovera är det ju de att jag ska ha tag på en motor, i stort sett en komplett framvagn med styrning, bättre huv, dyna, kylare, bukplast, styre mm och svetsa sprickor och uttöjda bult och nithål i chassit.

Det verkar ju som att det i många fall sitter samma saker i nyare indys så vissa saker verkar inte svåra att hitta.

Men sen är det de att den har inga papper. Går det att registrera in den igen? Vet inte om den nån gång varit reggad då den enligt tidigare ägare har varit en tävlingsmaskin.

Edit: Finns faktiskt några txl på blocket men det verkar som de är 340 varianten.
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Användarens profilbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av RetroR »

Du kan ju alltid kolla med "Conny" här på forumet som har lite koll på dessa maskiner.
Bild
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
einar

Inlägg av einar »

Tänk om man haft lite pengar :lol:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/polaris- ... 45f05942c9

Gillade beskrivningen:
when i ran it last it ran 9000 rpms and buried the needle over 100 mph. and i raced a ski doo mxz 700 and beat it.

450 dollar är ju inte blodigt för en renoverad fungerande motor :shock:

Har varit ute och kollat lite mer på vraket och den verkar ha kvar rätt bensintank än.
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Användarens profilbild
skrotsamlarn

Inlägg av skrotsamlarn »

Nä, nog rycker det lite i auktionstarmen när man ser sånt där! Beskrivningen var mycket inspirerande! :thumbright:

Är det där dessutom "rätt" snurra till din underbara bruksskicksdräpare?
I så fall äre väl finfint köpläge, d.v.s. om rörelsekapital finnes tillgängligt...
Det är ju aldrig för tidigt att börja samla braåhagrejjer!

( :twisted: Det är häääärligt att åtminstone kunna trissa andra när man själv inte har råd med ens en tjugokronorsinvestering!)
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"
einar

Inlägg av einar »

Jag har fan inte ens råd att tanka skotern så det är nog allmänt köpstopp för mej. Annars var den ju helt klart prisvärd :thumbright:

edit: Jag tror då att det är rätt motor till min.
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Skriv svar